Wednesday, October 31, 2018

Boriphat waterfall

Tarikh       : 20 Oktober 2018
Misi          :  Day 02 - Menelusuri Tasik Songkhla
Lokasi       : Khao Phra, Rattaphum District, Songkhla 90180, Thailand
Jarak        :
Coordinate: N6.99529° E100.15048°
Maps Link  : https://goo.gl/maps/hTKRokH3Wpu

 

Bersambung ….

Dari Tha Chamuang kami menuju ke arah Khuan Don (Satun) dan singgah ke sebuah air terjun yang dikenali sebagai Namtok Boriphat. Ia terletak ± 60 km dari Hadyai atau 40 km ke pos sempadan Wang Klian (25km dari Ladang Anggur Tha Chamuang)

Ia terletak di dalam Ton Nga Chang Wildlife Preserve Area yang menjadi  kawasan tadahan dan sumber air terjun di kawasan selatan ini. Kawasan persekitaran yang sejuk dan sentiasa teduh dinaungi pokok. Ia adalah air terjun yang mempunyai 7 tingkat dan aliran airnya adalah berasal dari kawasan pergunungan Ton Nga Chang. Setiap level air terjun mempunyai kolam yang boleh mandi. Level 1 – 4 mudah diakses, lagipun ada laluan mendaki dibina, tetapi untuk ke level seterusnya, perghh... sedikit mencabar. Kami hanya ke level ke 4 sahaja yang berketinggian 129 meter dari aras laut .

Nama asal air terjun ini ialah Khlong Lam Waterfall. Kemudian diubah kepada Boriphat sebagai menghormati YM Prince Boriphat Sukhumphan (prince Of Nakon Sawan) yang pernah ke sini sekitar tahun 1926 – 1928 dan mencatat namanya ‘Boriphat’ di satu tebing berhampiran air terjun ini. Selepas itu air terjun ini mula dikenali dengan nama Boriphat.

Air terjun ini mudah diakses kerana hanya 800 meter dari Highway 406. Terdapat parkir yang luas, gerai makanan/jualan dan kemudahan asas yang teratur. Yang bestnya tiada bayaran masuk dikenakan. YA PERCUMA.


Pautan Kembara Berkaitan
1. Songkhla: Refleksi Di Pantai Cermin    
2. Songkhla: Menjejaki Makam Ulama Sufi Tersohor
3. Songkhla: Menelusuri Pinggiran Tasik
4. Songkhla: Jambatan Gantung dan Floating Market 
5. Songkhla: Ladang Anggur 
6. Songkhla: Boriphat Waterfall 

No comments:

Post a Comment