Friday, October 26, 2018

Kembara Wilayah Songkhla: Menelusuri Pinggiran Tasik

Tarikh       : 20 Oktober 2018
Misi          :  Day 02 - Menelusuri Tasik Songkhla
Lokasi       : Ban Nuea, Laem Pho, Muara Khlong U Taphoa, Songkhla, Thailand
Jarak        :
Coordinate: Ada dalam catatan

Kami bermalam di Lake View Resort (N7.15621° E100.57002°), yang terletak ± 4km ke Selatan Pekan Songkhla. Sebuah resort  menarik yang terletak berhadapan (dipinggiran) Tasik Songkhla. Resort ini mempunyai 32 bilik berhawa dingin dan tersedia parkir di hadapan pintu bilik, ada ruang bersantai (terbuka). Semua biliknya dilengkapi dengan TV, peti sejuk, free internet, cerek letrik, hot shower dan tandas yang sempurna. Aku suka resort yang sebegini, selesa dan murah (THB500/per malam sahaja).

Jam 6.00 pagi kami check out dan mula bergerak menelusuri Bahagian Selatan Tasik Songkhla. Kami mahu menghindari lokasi tumpuan maka jalan luar bandar kami terjahi. Kami menelusuri ‘O Bo Cho Songkhla 2084 Road’ hingga ke Khlong Thon Samrong dan melewati beberapa perkampungan muslim di Ban Nuea (N7.11635° E100.46890°) dan berhenti untuk bersarapan berhampiran masjid Ban Nuea. Penduduk kampung ramah menegur kami dan berkomunikasi bahasa ayam & itik. Walaubagaimanapun aku menggunakan ‘Speak To Voice Translator’ apps untuk pemahaman kedua pihak. Sebuah apps yang menyokong 4 perkhidmatan translator(seperti Google, Microsoft, YAndex dan Baidu), hanya cakap atau taip dan ia  boleh menterjemahkan dari/kepada  lebih 100 bahasa yang dikehendaki. Kami dimaklum bahawa perkampungan ini majoriti adalah penduduk muslim dan  sepanjang  khlong Thon Samrong hingga ke Tasik Songkhla didiami oleh penduduk melayu muslim.

Apps yang sering aku gunakan untuk berkomunikasi dengan penduduk tempatan

Selepas bersarapan, kami menuju ke Laem Pho (N7.15227° E100.47091°), sebuah tanjong di muara Khlong Laem Pho. Disini terdapat pantai berpasir dan banyak restoran-restoran terapong yang dibina ditepian pantai. Boleh menikmati hidangan makanan segar dari tasik seperti ketam, udang, ikan dan lain-lain lagi sambil menjamu mata melihat keindahan tasik Songkhla. Restoran ini masih belum dibuka semasa kami sampai (dibuka dalam jam 11:30 pagi ke atas) lalu kami meneruskan perjalanan ke kawasan lebih terpencil dengan menelusuri Khlong U Taphao (N7.15652° E100.45147°), untuk melihat suasana damai tasik, melihat kawasan ragut (ternakan lembu), menara dan rumah terpencil di dalam hutan bakau dan kemudian kami keluar dan menuju ke arah Bang Klam.

LAYAN GAMBAR  …

Awal pagi di tepi Tasik Songkhla

Tangkoi @ Yor di Tasik Songkhla

Menyaksikan lautan tasik Songkhla at Khu Thao, Songkhla

Jambatan kayu seperti di Kg.  Sungai Baru Tengah, Alor Setar

Laem Pho

Ada sebuah kedai makan muslim (halal) di Laem Pho

Deretan tempat makan terapong di Laem Pho

Kawasan ternakan lembu di Khlong U Thapao

Sebuah menara di kawasan terpencil di Muara Khlong U Thapao

Keluar dari offroad menuju jalan raya


Pautan Kembara Berkaitan
1. Songkhla: Refleksi Di Pantai Cermin    
2. Songkhla: Menjejaki Makam Ulama Sufi Tersohor
3. Songkhla: Menelusuri Pinggiran Tasik
4. Songkhla: Jambatan Gantung dan Floating Market 
5. Songkhla: Ladang Anggur 
6. Songkhla: Boriphat Waterfall 

No comments:

Post a Comment