Monday, October 01, 2018

Air Terjun Tersembunyi di Laluan Sunyi

20180929_123938

Tarikh  : 29 September 2018
Misi     : Mencari Air Terjun Tersembunyi
Lokasi  : Sadao, Thailand
Jarak   :


Aku mendapat maklumat mengenai air terjun ini melalui seorang rakan kayuhan. Hasrat yang lama terpendam, secara tiba-tiba teringat balik apabila pencarian trail hiking di Padang Besar menemui jalan buntu (sunyi dan tiada nampak bekas laluan). Aku sudah sampai ke ‘Yon’ (lokasi mula untuk ke air terjun ini yang jauhnya cuma 7km ja) bersama famili dan setelah mengambil maklumat dari penduduk tempatan hari ini aku dan isteri bermotosikal datang kembali untuk mencari air terjun ini.


Dikenali sebagai Namtok Ton Mai Pak dan ada yang kata Namtok Khao Mai Pak (Air terjun Batang Berjuntai) – Terletak dalam Khao Nam Khang National Park, tersembunyi hampir di sempadan Malaysia/Thai, tersorok dari penglihatan awam, terletak di celah kebun getah dan dusun.

Perlu redah anak sungai ini

Petang kelmarin hujan turun dengan  lebat dan sudah pasti air sungai akan meningkat parasnya. Laluan pantas ke air terjun perlu meredah beberapa batang sungai. Aku berjaya melintas sungai yang pertama, batu-batu  sungai berjaya di tackle, nasib paras air tidak melepasi ekzos motosikal. Meredah laluan kebun getah yang becak dan tiba pada sungai kedua, aku meminta isteriku meninjau dan beliau melapor paras air hingga pangkal paha, tidak mahu ambil risiko kami berpatah balik. NAMUN aku tidak  berputus asa. Aku soroti peta dari Garminku, aku amati toponya, laluan pilihan aku fokuskan. Aku dapati ada jalan pilihan tetapi jauh… tidak mahu melepas peluang kami terjahi laluan ini, laluan offroad yang berbatu dan melalui sebahagian lereng bukit. Nasib baik sesekali berjumpa dengan rumah penduduk (kebanyakan muslim). Aku berpandu dengan naluri disamping dibantu dengan teknologi, akhirnya berjumpa juga kami dengan air terjun ini.

Air terjun setinggi 5 meter yang memang betoi-betoi air terjun. Mengalir dari anak sungai kecil dari bukit di Sempadan Malaysia yang jatuh ke dalam kolam kecil yang tidak dalam. Sungai ini yang airnya mengalir masuk ke Sadao Dam yang terletak ± 13km. Dari sini, aku meninjau kawasan ini dan aku dapati memang best ni kalau kayuh mai sini …

BErada di tebing ditepian sungai yang airnya  jatuh ke dalam kolam

Pandangan dari atas (kami di tebing)

Kolam ini tidak terlalu dalam tetapi risau gak (pasai sunyi di sini)

No comments:

Post a Comment