Saturday, October 27, 2018

Bang Klam: Floating Market & Jambatan Gantung

Tarikh       : 20 Oktober 2018
Misi          :  Day 02 - Menelusuri Tasik Songkhla
Lokasi       : Bang Klam, Bang Riang dan Tha Luang Bridge, Songkhla, Thailand
Jarak        :
Coordinate: Ada dalam catatan

Bersambung

Dari Khlong U Taphao, kami mengikuti Bang Yi-Laguna Road dan sampai di Khlong Ro, jambatan merintangi sungai ini sedang dibina dan terpaksa mengikuti jalan sementara yang berdebu untuk ke Bang Yi. Di sini ada satu tarikan baru iaitu Bang Klam Floating Market (N7.12545° E100.42881°) yang terletak berhampiran Wat Bang Yi , Songkhla . Ia mula dibuka pada 02 September 2017 yang bertujuan untuk mempromosi eco-tourism di kawasan ini. Waktu operasinya mulai jam 3.00pm setiap JUMAAT & SABTU SAHAJA. Floating market ini menjual makanan tempatan (local desserts), OTOP, buah-buahan, sayuran, souvenir dan lain-lain lagi. Sayuran dari daerah ini adalah bebas toxic kerana mereka mengamalkan pertanian bebas racun. Pengunjung juga boleh menaiki bot yang disediakan dengan bayaran tertentu untuk menelusuri sungai ini melawat cara kehidupan penduduk, budaya dan lain-lain lagi tarikan. Kami sampai disini pada jam 10:30 pagi dan pasti ia masih belum dibuka

Google Maps Link : https://goo.gl/maps/2jE3sKyBoor

Kemudian kami menghala ke timur laut  menuju ke muara Khlong Bang Klam untuk meninjau Homestay Chailay Bang Riang yang terletak di pinggiran Tasik Songkhla. Tidak ada chalet pun, yang ada hanyalah restoran tapi kami sempat bergambar di hujung muara ini , cantik gak ….

Kami berpatah balik ± 11 km untuk ke satu lokasi yang terdapat sebuah jambatan (suspension bridge) yang dikenali sebagai Tha Luang Bridge (N7.08842° E100.42158°) yang kini menjadi antara tarikan di Wilayah Songkhla. Jambatan yang terletak di Amphoe Bang Klam. Ia sepanjang ± 64 meter dan selebar 2 meter merentasi Klong Bang Klam.

Jambatan ini asalnya digunakan oleh penduduk sejak lebih sedekad yang lalu sebagai jalan pintas ke stesyen keretapi Ban Klam yang terletak ±600 meter. Dahulu hanya pejalan kaki dan penunggang basikal dan motosikal boleh menggunakannya. Jambatan ini mula ditanggalkan pada awal tahun dan siap pada penghujung tahun 2016. Walaubagaimanapun sebelum ia diserah milik, jambatan ini telah runtuh. Ia dibaiki semula dalam tahun 2017(julai) untuk tujuan tarikan pelancong. Pembaikannya menelan belanja ±THB 3.3 juta. Terdapat ‘waterfront’ di tebing sungai untuk pengunjung beriadah sambil mengambil gambar. Ada jalan simen seluas 4 meter dibina sejauh ±100 meter sebelum menaiki jambatan ini. Aku cuba melaluinya dengan bermotosikal dan keyakinanku goyah apabila ia kelihatan bergoyang ditengah dan mempengaruhi keseimbangan ku ( fhewww….)

Maps Link : https://goo.gl/maps/7QVSfG5quPT2

LAYAB GAMBAR …

Bang Klam Floating Market: Ada tempat berehat

Bang Klam Floating Market: Boleh naik boat dari sini

Bang Klam Floating Market: ada gerai-gerai dan tempat makan sepanjang sungai ini

Tha Luang Bridge: Perbandingan jambatan lama dan baru: Kedua-duanya adalah jambatan berlantaikan kayu

Tha Luang Bridge: Gambar kiri masih dalam pembinaan di gerbang jambatan

Pelan cadangan Tha Luang Bridge bagi meransang pertumbuhan ekonomi melalui pelancongan


Pautan Kembara Berkaitan
1. Songkhla: Refleksi Di Pantai Cermin    
2. Songkhla: Menjejaki Makam Ulama Sufi Tersohor
3. Songkhla: Menelusuri Pinggiran Tasik
4. Songkhla: Jambatan Gantung dan Floating Market 
5. Songkhla: Ladang Anggur 
6. Songkhla: Boriphat Waterfall 

1 comment: