Monday, October 29, 2018

Ladang Anggur Di Iklim Tropika

Tarikh       : 20 Oktober 2018
Misi          :  Day 02 - Menelusuri Tasik Songkhla
Lokasi       : Tha Chamuang, Songkhla, Thailand
Jarak        :
Coordinate: N7.13992° E100.21675°  
Maps Link  : https://goo.gl/maps/bxoDP9Lt5AQ2

Lazimnya anggur di tanam di negara yang beriklim sederhana sejuk atau sub-tropika. Tetapi sudah ada variati yang sesuai dengan iklim panas tropika. Anggur pernah di tanam di Beris, Sik tetapi hanya sempat bertahan selama ±10 tahun (???). Di Perlis dan Perak pun ada ladang anggur.

Sebuah ladang anggur di dalam wilayah Songkhla kini mula mendapat perhatian . Ia terletak  ± 40km dari pekan Hadyai. Lokasi tepatnya adalah di Tha Chamuang, Daerah Rattaphum, Songkhla Thailand. Untuk ke sana ikuti Highway 406 ( jalan Hadyai –Satun) dan di pekan Tha Chamuang belok ke arah utara dengan mengikuti ‘Ro Pho Cho Songkhla 3001 road’ sejauh ± 3 km belok ke kanan dan telusuri jalan tanah (batas sungai) sejauh ± 500 meter untuk sampai ke ladang ini.

Menurut pemilik ladang ini, idea tanaman anggur ini bermula apabila harga getah mula jatuh. Bermula dengan tanaman secara kecilan dan kini ia meliputi kawasan seluas 2 rai (0.8 ekar). Pada permulaan tanaman, mereka terpaksa memberi perhatian khas kerana anggur sensitif kepada cuaca dan sering terdedah kepada penyakit. Setelah 2 tahun usaha mereka mula berjaya dan seterusnya menjadikan ladang mereka sebagai destinasi pelancongan. Ladang ini ditanam dengan beberapa variati anggur, ada hijau, hitam dan merah. Ketika musim berbuahnya, ia dibuka setiap hari dari jam 9.00 pagi (waktu Siam) – jam 5:30 petang dan bayaran masuk dikenakan sebanyak THB20.00.

Kami berada disini sekitar 30 minit, bergambar dengan anggur segar yang tergantung. Pengunjung dilarang untuk memetik dan memegang anggur. Terdapat juga jualan  buahan segar dan jus anggur tersedia dipintu masuk.

Ada 3 Variati anggur di tanam di sini

Geram haih … Anggur colour grape bergantungan

Tempat tiket .. ada jualan hasil keluaran anggur seperti air buah dll

Pintu masuk …. Anggur ini di tanam di dalam rumah khas

Empangan … ada sungai jernih berdekatan Tha Chamuang


Pautan Kembara Berkaitan
1. Songkhla: Refleksi Di Pantai Cermin    
2. Songkhla: Menjejaki Makam Ulama Sufi Tersohor
3. Songkhla: Menelusuri Pinggiran Tasik
4. Songkhla: Jambatan Gantung dan Floating Market 
5. Songkhla: Ladang Anggur 
6. Songkhla: Boriphat Waterfall 

No comments:

Post a Comment