Translator

Friday, March 30, 2012

Royal Belum: Berjalan-Jalan Ke Hulu, Berakit-Rakit Ke Hiliran

Belum6

Hari Kedua

Tarikh  :  15 Mac 2012 
Lokasi  :  Sanghur, Taman Negeri Royal Belum, Ulu Perak

Pagi ini bangun awal dan menyorok nasi goreng. ‘Makan pagi seperti raja’ kerana perlukan tenaga untuk meredah hutan antara 3 – 5 jam untuk menuju ke Kg. Kebeng. (±13km)

Sebelum memulakan perjalan, Pak usop menasihati kami agar jangan celupar, jangan mengambil sesuatu tanpa izin. Jika sampai ke perkampungan nanti (dekat kubur) hadiahkan al Fatihah. Sambil-sambil itu beliau menceritakan kisah-kisah misteri untuk dikongsi. (hmmmm….)

Dalam perjalanan singgah juga di ‘lubuk’ kelah, namun entah, tidak ada rezeki  kami, sekoq ikan pun tak teringin nak makan umpan ..

Sampai di kampung Sanghur, pak usop tanya apakah kami mahu main rakit. Pasti majoriti bersetuju kerana ada juga kelainan. Maka setakat sinilah destinasi perjalanan kami kerana selepas ini tidak ada lagi hutan buluh yang sesuai untuk dibuat rakit. Jam 1.00pm kami berehat sambil memasak makanan.

Untuk membuat rakit Pak Usop cadangkan setiap orang mencari 5 batang buloh menjadikan 40 batang. Sesungguhnya kerja menebang buloh memang sukar. Dengan miangnya, berat dan sebagainya memang mencabar. Kalau lomah semangat, pasti ajak balik jalan kaki dari tebang buloh.

Proses membuat rakit memakan masa hampir 3 jam. Kami membuat dan mengikat buloh-buloh dengan akar kayu untuk menjadikan 2 buah rakit sambil diawasi oleh Pak Usop. Usai pembuatan, maka jam 5.00pm kami pun mulalah berakit. Dalam kelompok kami rupanya ada seorang yang tidak tahu berenang..Alamak!. Sampai di satu jeram, pak usop menasihati sahabat tersebut untuk turun berjalan (Kerana jeram permulaan ini agak ganaz dan keutuhan/kekuatan/kekemasan rakit belum teruji) yang lain mengharungi jeram pertama dengan lancar dan mencabar. Alhamdulillah selamat, namun rakit aku terputus tali ikatan, nasib baik ada bawa akar simpanan boleh dibaiki segera. Seterusnya kami bersama mengharungi sungai dan melalui 6 jeram dengan selamat. Kami tiba di tapak perkhemahan hampir jam 8.00 malam. (Salah satu rakit tersangkut dijeram kerana kayu penolak patah dan diakhir jeram. beberapa batang buloh telah terkeluar). Malam tu selepas makan, letak jer kepala aku .. ‘kelam’ hingga  subuh menjelang…(letih la tu)

Sesunggguhnya pengalaman berakit yang dibuat sendiri amatlah menyeronokkan, sunguh teruja! Keseronokkan ini dibayar dengan rosaknya kamera aku terkena air (kamera ter’on’ sendiri plak) ..Huaaaa ..tiada gambar dirakit dan gambar keesokkan harinya dan seterusnya .. kena beli baru. Salut pada sahabat-sahabatku atas keazaman dan keberanian walau pertama kali berakit di jeram,  terimakasih pada guide kami (Pak Usop dan Burn) yang membimbing dan menunjuk ajar teknik berakit)

Royal Belum 05

Taklimat dari Pak Usop .. [Gambar ini dan di atas adalah dari Kamera Abid(TQ)]

IMG_8346

Berjalan selama 4 jam

  IMG_8356-horz

Jumpa sarang kelulut & tersangkut

IMG_8371

IMG_8423

Rehat & Rawat

IMG_8417

    IMG_8388

Di Lubuk Kelah

IMG_8350

 IMG_8403

Ronda & jumpa tahi gajah

  IMG_8409-horz

Dok dengar Pak Usop bercerita sejarah kampung Belum

IMG_8425-horz

Cari Buloh

IMG_8428-horz

IMG_8436-horz

Buat Rakit

IMG_8434

Menguji ..

IMG_8437

5.00pm bersedia untuk berakit balik .. 4 jam mai  3 jam balik

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...