Monday, February 07, 2011

Koh Lipe & Satun : Prolog

 

Tarikh: 3 – 5 Februari 2010 – Cuti CNY
Jarak: 192 km
Rider: 4 orang – Bang Ronn, Zn Gerek Baru, Art TTBC dan Pudin
Mula: 8.00am - Taman Negeri Perlis
Setelah rancangan Kayuhan Jejak Warisan terpaksa ditangguhkan akibat banjir besar yg melanda Kedah dan Perlis pada awal bulan November lalu, maka program ini bolehlah dianggap ‘mengqadhanya’.
kohlipeisland1
Koh Lipe adalah salah pulau yang terletak di dalam gugusan kepulauan Tarutao(51 buah pulau di lautan andaman) yang menjadi Taman Laut negara Thailand. Dengan kejernihan airnya dan pasir halus yang puteh lalu digelar “The Thai Madives”.
Terletak berhampiran dengan sempadan Malaysia. Untuk ke sana cara paling mudah adalah dengan menaiki feri atau speed boat dari Jeti Pak Bara.(Walaupun ada juga laluan dari Langkawi dan lain-lain lagi). Perjalanan dengan feri mengambil masa hampir 2 jam manakala dengan speedboat hampir 90 minit.
Tambang dikenakan untuk boat/feri ialah THB900.00 seorang . Apabila tiba di pulau, penumpang terpaksa menggunakan bot kecil untuk ke pantai dan akan dikenakan caj sebanyak THB20.00 seorang. Begitu juga apabila hendak pulang akan dikenakan caj sedemikian(mungkin lebih - depa tahan tuaq!).
Jadual Ferri dari Pak Bara Ke Koh Lipe adalah seperti berikut:- (Waktu dinyatakan adalah waktu Thailand)
DEPT RTN
11.00am 09.30am
12.30pm 10.00am
14.00pm 13.30pm

Pulau ini dihuni oleh puak Chao Ley(Gypsy laut) yang pertuturan mereka hampir seperti bahasa melayu dan berkepercayaan animisme. Ada cerita mengatakan bahawa pulau ini mula mendapat perhatian apabila golongan hippies (60an) datang ke sini dan selepas itu mulalah dikunjungi oleh pelancung terutama dari Eropah. Rumah asal awal penempatan golongan hippies ini masih lagi wujud iaitu dikepala jalan “Walking Street” yg merupakan laluan utama di sini. 

Besambung ……
Koh Lipe terletak dalam wilayah Satun
 
Feri penumpang yg juga membawa rasion
 
Mengambil dan menurunkan penumpang untuk ke pulau-pulau berhampiran dengan menaiki bot. Tambang THB20 – THB50 akan dikenakan. Demi menjaga coral dan juga pantainya yang cetek(mungkin)
Hanya satu-satu sekolah di pulau ini. Tahap 1 – 9. Cikgu dari Petani dan Setui
Antara Chalet yang terdapat di sini – THB600 – THB120
IMG_2631
 
 
 

1 comment:

  1. SALAM. TU DIA AIKH. BANG PUDIN N THE GENG. SAMPAI SANA NOH. JELES NIH.

    ReplyDelete