Sunday, August 08, 2010

Perianal Abcess/Fistula: Satu Pembedahan

Tarikh: 04 Ogos 2010
Tempoh Di Wad: 3 Malam
Tempat: Kedah Medical Centre(KMC) Alor Setar, Kedah.
Tujuan: Fistulectomy     
Kos: RM4,060.00(All in)
Tempoh Penyembuhan: ±14 Hari

Sepatutnya pembedahan dilakukan pada awal bulan Julai 2010, namun aku pohon kepada doktor untuk  ditangguhkan kerana mahu memasuki beberapa event basikal (Thompson Trail & NTMTBA 10) dan selepas itu boleh berehat panjang di bulan Ramadan.
Permulaannya apabila aku mendapati ada ketumbuhan di sekitar (± 2 in.) dari anus, aku menganggap sebagai bisul biasa dan tidak mempedulikan sangat. Bila kerap berlaku dan tidak sembuh-sembuh lalu berjumpa doktor dan dimaklumkan bahawa ianya bukanlah buasir dan dipanggil perianal abcess/fistula yang berpunca dari bakteria. Aku diberi rawatan antibiotik hampir 5 bulan, namun tiada perubahan, lalu ambil keputusan berjumpa doktor  pakar (Dr. Ho Kok Chuan - bagus Dr. ni) di KMC dan dia mencadangkan satu pembedahan dilakukan.

Maklumat lanjut mengenai Perianal Abscess KLIK SINI

Bagaimana pembedahan dilakukan?

Tak tahu kerana tak sedar .. Aku  telah dibius separuh badan. Hanya terasa seperti perut/usus ditarik-tarik (Uhh!! walaupun tak sakit namun  sungguh merengsakan) Prosedur pembedahan ± 45 minit. Kencing dipasang tiub, selepas dibuang tiub, aku tidak  boleh kencing (seksanya) kerana prostate aku membengkak, terpaksa dipasang semula tiub kencing(Aduhh sakit juga bila dipasang semula). Syukur kepada kita yang boleh kencing dengan sempurna. Selepas diberi ubat, keesokkan harinya aku pulih semula dan dibenarkan keluar hospital.
Dirumah, luka ini terpaksa direndam 2 x sehari di dalam air garam untuk pembersihan dan penyembuhan. Lebihkurang 2 minggu lukapun  sembuh.

3.00pm daftar - 6.00 pm masuk wad pada 03/08/2010
 
Inilah fistula tsb(Gambar dari Internet)
Kalau dibiarkan mungkin jadi begini (Gambar dari Internet)
Prosedur yang dilakukan kepada aku adalah seperti gambarajah di atas. External drainage sebesar duit 10 sen dibiarkan terdedah. Proses penyembuhan dari dalam disamping ubatan.

Gambar di bawah mungkin sebahagian dari prosedur yang dilakukan. diambil dari internet.(Mungkin tidak sama prosedur yang dilakukan disini) tapi marilah kita kongsi bersama:-
MUNGKIN GAMBAR YG DIPAPARKAN MENGGANGU SEBAHAGIAN PENGUNJUNG: MAAF TETAPI NIAT PENULIS ADALAH UNTUK BERKONGSI PENGALAMAN DAN MAKLUMAT KERANA RAMAI DILUAR SANA YANG MENGHADAPI MASALAH YANG SAMA TETAPI MALU UMTUK BERCERITA.

 
 
 

119 comments:

  1. Assalamualaikum..adakah encik dh sembuh sepenuhnya slpas pmbedahan?? Saya juga ada masalah fistula tp blm rujuk kpda pakar.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah ..sudah hampir 4 tahun berlalu. Tidak berlaku semula. Penyakit ini boleh berulang kerana ia berpunca dari bakteria.. Jaga permakanan

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum encik..sy pun baru tahu saya kena fistula... dah 4 tahun rasanya...skrg ni sy barudaftar insuran...saya nak tanya...insuran tu boleh ke cover kos pembedahan ?

    ReplyDelete
  4. aslkm..makanan apa yg x boleh dimakan selepas sembuh penyakit ini? sy br 2 thn selesai pembedahan..kini ia berulang lg...

    ReplyDelete
  5. Assalmkum.. Kepada yg berkhendak penawar fistula boleh hubungi saya whatssap 0134268897

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum..saya baru lakukan pembedahan fistula nie 2 hari lepas..
    Semalam dah discharge dr hospital..
    Bak tanya,cik cuci luka tu manual atau pergi klinik hari2?lps tu lubang luka yg terdedah tu doktor masukan kapas atau biarkan ia terdedah selepas kita keluar dr hospital?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam
      SAya cuci luka sendiri dengan ubat yang diberi .. dan direndam luka dengan air garam melalui bekas khas. luka itu dibiarkan terdedah agar dapat kesembuhan sendiri. Hampir seminggu luka itu akan kering. dan sembuh sepenuhnya dalam 2 minggu .

      Delete
    2. Assalamualaikum.encik amir sazley..sy pn bru bedah fistula.tp dktr suh letak kain (bactigras) dlm luka slama 2 mggu.utk ngelak kulit tu mlekat.nak bg tumbuh isi katanya..encik pn mcm tu ke?

      Delete
    3. Assalamualaikum..encik amir..nak tanya,lepas pmbedahan tu kna letak kapas tak dlm tu?sy pn bru operate bnda sama.tp dktr letak kapas (bactigras) spyg luka xmlekat..nak bg isi tumbuh katany..slama 2 mggu kna buat.sama tak prosedur?

      Delete
  7. Asalammulaikumnak,nak Tanya sikit, sekarang ni Beruang balik tak Fistula encik tu? Sebab last comment encik 2014, saya ni baru kena Fistula. Tengah mencari Dan baca pengalaman orang. Kalau boleh WhatsApp lah saya hadi 01126392805. Bernikah saya advice, saya pun dah buntu mencari dan mencuba pelbagai ubat. Masih belum sembuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy terjumpa satu blog yg kata nya cuba ikhtiar melalui penggunaan jelly gamat serigama luxor utk d makan dan gel gamat serigama luxor utk d sapu d luar fistula.. boleh d dapati d farmasi @ toko2 jamu.. kata nya dlm 2 minggu membuahkan hasil, sy masih lg mencuba.. Mana tau kuasa Tuhan fistula ni boleh sembuh dengan sendiri.. ikhtiar lh dulu..

      Delete
    2. Selepas menggunakan jelly gamat untuk minum dan sapu tersebut adakah encik telah sembuh sepenuhnya daripada penyakit fistula ini ? Saya juga ada terbaca mengenai ubat tersebut tapi belum lagi mencubannya. Sekirannya badan saya tidak cukup serat atau makan makanan pedas fistula asyik timbul dan menjejaskan waktu bekerja saya di ofis. Nak duduk terlalu lama amat menyakit kan. Kalau boleh saya ingin merawat penyakit ni nelalu ubat-ubatan dan tidar perlu melakuan pembedahan. Harap encik boleh share

      Delete
    3. saya tahun 2016 ada juga brobat dengan dokter yusuf.sampai sekarang tidak kambuh lagi dan sudah bebas makan apa saja.
      awalny saya kena fistula kira kira baru 2 minggu saya coba hubungi dokter yusuf, eh malah di suruh datang ke rumah sakit untuk oprasi,tapi saya tidak mau karna kalau saya oprasi saya bakal di PHK dan saya takut di PHK dan sebenar nya juga takut oprasi karna teman kuliah saya gara gara oprasi sampai harus pindah pembuangan di pinggang ny nah tu buat merinding teman ku juga nyesel oprasi kata nya.
      ya akhir nya saya brobat dengan dokter yusuf 2 bulan dan habis obat 4 resep baru sembuh dan tidak kambuh lagi sampai sekarang.

      Delete
  8. Maaf Lambat membalas .. Alhamdulillah sehingga kini (dah 6 tahun) tidak berulang fistula tersebut

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah banyak pengetahuan tentang fistula dapat sini... Saya dah buat pembedahan 16 ogos 2016... Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm mana pembedahan tersebut tuan? Boleh share sikit? Sakit ke? Sebab saya mohon pada pihak hospital untuk hold dulu operation saya.. percubaan saya dengan kaedah alternatif nampak menjadi..

      Delete
    2. Kaedah yg mcmna tu? Boleh share tak?

      Delete
    3. salam,kaedah alternatif mcm mana ye?saya mengidap fistula selama 7bulan.

      Delete
  10. Replies
    1. Salam..kena fistula dh 3 thn..igtkn bisul biasa tp dh 3x jd kt tmpt yg sama..prgi klinik doktor bagi ubt antibiotik & tahan sakit je..Bln 4 2016 tumbuh balik tp x smbuh2..Doktor syak fistula sbb jd tmpt yg sama..So saya diarahkan utk ke hsptl pttajaya utk rawatan susulan dan disaran lakukan pembedahan..saya bru buat pembedahan fistula pd 1/11/16...masuk wd 31/11 sbb ada drh tinggi..kena bius kt tulang belakang..memang sakit..doktor buat mcm org nk bersalin..mengangkang kaki ke atas..mse pembedahan x rse sakit pn sbb pakai bius sparuh..ikat kt track fistula..lpas selesai kena baring hingga 8 jam, bru kaki boleh gerak balik..ddk wad 1 hari lg then esoknya dh boleh blik..skrg mkn ubat antibiotik & syrup utk mudhkn buang air besar..mkn pn kena kontrl..mkn bubur nasi spaya senang buang air besar..jahitan ok tp ada cairan kemerahan masih keluar..mkin dlm proses penyembuhan kot..

      Delete
    2. Salam encik. Nak tanya. Saya baru 8 hari selepas pembedahan. Jahitan dah ok cuma darah dan cairan masih keluar. Normal ke camtu. Encik masa lalui keadaan ni bagaimana ya. Harap dapat berikan sedikit info.
      Terima kasih

      Delete
    3. Alhamdulillah saya tidak mengalami keadaan sebegitu .. tapi tidak tahulah yang lain, mungkin mereka boleh berkongsi

      Delete
  11. Salam..saya bru buat pembedahan fistula dlm 1cm dr lubang dubur kemarin 1/11/2016..asalnya mcm bisul. sejak 3 thn lepas dn berulang ulang..dh cuba minum jelly gamat tp x sembuh pn.Bln 4 lps jd lg dn x sembuh smpi buat pembedahan kemarin..dktr bagi bius separuh dan kita x rse sakitpn selepas dibius..cuma masa dktr suntik ubat bius di bhg tulang belakang memang terasa sakit..dlm 45 minit rasanya proses ini...3 hari di wad saya pn dibenarkan keluar..tapi masalahnya ada sedikit darah & cecair keluar melalui tmpt luka tu..adakah untuk sementara waktu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam macamana dengan fistula, ok dah ker

      Delete
  12. saya baru lepas kene bedah ( perianal abscess ) ni ( 22 dec 2016 ) cost hampir RM7040.24 nasib under panel insurance , doktor kate disebabkan sembelit dan jangkitan kuman di kalenjar , sebelum operate, sakitnya ya allah je yang tahu, demam silih ganti, peluh malam, badan jadi letih, lesu, emosi terganggu, mood x tentu arah... lepas operate terus lega, tapi sakit bila jururawat masukkan kain kasa tu dlm lubang tebuk sedalam 6cm... mcm nak lari terjun banggunan..

    ReplyDelete
  13. Mane nak cari duit sebayak tu berubat fistula ni.. Sedih sungguh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya kerja swasta..buat pembedahan di hospital kerajaan..warded selama 2 hari..3 mac 2017 masuk ward, malam tu operation..4 mac 2017 discharge..total kos rm26 jer..rm5 kos checkup sopd (surgery out patient dept)..rm1 kos dressing hari2..skrg tgh layan dressing lagi..harap luka cepat kering..hospital melaka..

      Delete
    2. berapa total kos untuk pembedahan ini di hospital kerajaan??

      Delete
    3. Adakah penyakit fistula datang mengganggu lagi selepas pembedahan encik tersebut ?

      Delete
  14. Saya penderita fistula ani dari tahun 2013..sudah 4x oprasi tapi tak kunjung sembuh...sudah 4 lobang tapi tak sampai tembus ke anus...dan sebulan ini saya minum obat dan jalani saran dari pak yusuf...alhamdulillah sudah banyak ke baik kan menuju sembuh total...bagi yg belum sembuh coba hub beliau tlp atau washapp ny no 085361675232 semoga br manfaat

    ReplyDelete
  15. Coba tlp dokter yusuf insyah allah bisa sembuh.
    ..no hp dan wa 085361675232

    ReplyDelete
  16. Sy dah buat pembedahan fistula 2 kali sejak tahun 2013. Yg kedua June 2017. Masih tidak sembuh. Doktor gunakab kaedah fistulotomy di PPUM. Doktor kulturkan bakteria nak tgk kenapa tak sembuh. Rupanya sy dapat Vancomycin sejenis ‘superbug’ yg disebarkan di hospital. Nak rawat bakteria ni digunakan antibiotic melalui drip ke dalam sakit darah. Insuran pun dah tak nak cover sbb kos pembedahan dan perubatan yg tinggi. Mcmmana pun kena rawat jugak. Klu ada yg membaca dan sudi membantu, boleh email saya : padodeh@yahoo.com . Mencari hospital yg boleh rawat sy. Salam

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum. Sy juga mengalami masalah yg sama. Sejak tahun 2010. Setiap tahun Akan discharge masuk hospital. Sy da jalani 6operation (1st tahun 2010 di kpj) cost mahal so sy tukar ke hkl. Tp kena sabar n ekot turn. Last operation sy tahun 2015 (hari raya ke3.) doc da pesan awal2, parianal fistula “mungkin” Akan dtg LG, maybe sebelah dia, atas atau bawah. Doc memang x berani nak janji kesembuhan sepenuhnya: okay sekarang, sy dapati Ada benjolan disebelah Tempat operation lama. Ya allah, hanya tuhan yg tahu perasaan sy sekarang ni. Takot, sakit dan sebagainya. Kalau benjolan ni da Terok sy Akan ke hospital la untuk rawatan susulan dan maybe operation yg ke 7. Doakan sy ye. Sy x sanggup kena op n daily dressing. Sakit sggh 😞

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum semua..sya bru menjalani pembedahan kali ker 4 tahun ni..da tak taw nk baik kn fistula nie macam mne..bole bg sya cara2 alternatif lain tak selain dari minom air gamat..cara2 pantang pun sya x taw..jika ade yg bole berkongsi pengalaman di sini bole wasap sya 01121613413..semoga ade insan yg bole menolong kita semua dri sembuh..amin yra..

    ReplyDelete
  19. Aslmkm..anak sy berumur 1 thn 9 bln ad penyakit fistula ni sejak umur die 7 hari lahir.sy igt bisul biase tp making lme making teruk.skrg umur dh 1 thn 9 bln.klu die sakit,sy x th nk bt ap.dktor bgtau hanye pembedahan shje y blh bt.klu sape2 th ad ubat y blh menyembuhkn penyakit ni selain pembedahan,blh bgtau sy di talian 0109155236.mtk sgt2 jasa baik kalian smua.ank sy masih kecil,x snggup sy tgk die sakit d bt pembedahan seumur ni.harap ad y membantu kami.amin

    ReplyDelete
  20. Sesape yg nak share pengalaman bolehlah search & join fb group "FISTULA IN ANO MALAYSIA"

    ReplyDelete
  21. Saya dahulu juga sakit fistula dan sudah di oprasi tapi tak kunjung sembuh .saya di saran kan untuk oprasi ulang di tempat oprasi yang belum lama di oprasi... sakit nya luar biasa rasa nya tak sanggup lagi tuk oprasi ulang... lalu saya cari info tentang cara pengobatan fistula dan di situ saya tr tarik untuk konsultasi dan brobat deng dokter yusuf... tapi karna jarak rumah saya dengan beliau jauh akhir nya saya di saran kan untuk brobat dan rawat jarak jauh... saya pesan obat dari beliau dan minum sesuai dosis nya dan saya rajin konsultasi dengan beliau , saran beliau saya laksanakan rutin...
    Dokter yusuf juga mantan penderita fistula dan beliau sembuh tanpa harus oprasi, dan pasien beliau juga banyak yg sembuh setelah kosumsi obat khusus fistula ani dan juga ada pasien beliau juga yg sembuh tanpa oprasi...di situ saya tr tarik ny... setelah sekian pekan saya brobat jarak jauh dengan beliau akhirnya saya juga sembuh atas ijin allah...rekomendasi saya kalau saudara masih sakit belum sembuh atau takut oprasi atau sudah oprasi tak kunjung sembuh coba hub dr yusuf no washapp dan tlp nya 085361675232 coba hub beliau dan brobat dengan beliau...pasien beliu banyak bahkan ada yang di luar negri seperti canada arabsaudi malaysia singapore dll...
    Ini testimoni saya bagi yg mau tau kondisi saya dari awal brobat dengan dr yusuf sampai saya sembuh sekarang ini bisa masuk di groub wa yang saya buat...yang belum sembuh coba brobat dengan dr yusuf semoga cocok dan bisa sembuh seperti saya ini amin

    ReplyDelete
  22. Rendam dgn air garam x pedih ke untuk pertama kali

    ReplyDelete
  23. Kalau rendam dgn air garam pedih x

    ReplyDelete
  24. Kalau kita rndam akn kluar air bisa sdkit ke ..adkah itu normal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Air garam tu mcm mana... Mana nk dapatkan.. Sya buat pmbedahan dri bulan 5.. Smpi skrg masih ada kluar lagi seprti nanah... Saya ada diabetics..

      Delete
    2. Ia dibekalkan oleh doktor (preskripsi dari doktor)

      Delete
  25. Wasap sy 0132779244 untuk sembuhkan Luka dubur

    ReplyDelete
  26. Saya sudh mnjlnkn pmbedahan pada bln 5 yg lalu tapi smpi skrg masih ada lagi keluar seperti lendiran dri lubang kecil dri pmbedahan... Sya juga ada diabetics... Apa yg perlu saya lakukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya cadangkan jumpa semula doktor untuk pemeriksaan

      Delete
  27. salam tuan saya nk tanya adakah sekaranag tuan dah sembuh sepenuhnya...saya dah operation pada bulan 3 2019 tapi ia tumbuh balik dalam bulan 7 mcm tu saye mcm serik nk operated skali lagi...saye nk cari rawatan altenatif kalau boleh...mohon share pengalaman tuan2 semua tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam
      Alhamdulillah, sejak pembedahan pada tahun 2010 sehingga kini tiada berbalik kembali sakit ini pada diri.
      Rawatan tradisional/alternatif - mungkin rakan-rakan lain boleh respon dan ceritakan pengalaman.

      Delete
    2. Boleh bgtau sy rawatan alternatif? Sy dah operate 8/1/2020 tp smpai skg masih belum baik....

      Delete
  28. Saya baru operate fistula pd 8/02/2020 .. skg luka tersebut ada cecair kekuning kuningan .. seperti nanah .. ada ka itu normal??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bru operat sebelum raya. Mohon kongsi tips permakanan dan ubat yg sy leh amalkan..

      Delete
  29. Saya baru semalam operate , tapi bila tgk kat cermin ( kangkang letak cermin bawah ) macam tak de nampak jahit atau Luka yg teruk ..hanya Luka kecik sgt macam bisul kecil yg pecah..tak sakit langsung..peliknya proses bedah Sama ja , kena bius separuh badan , 6 jam tak leh gerak pastu balik doktor suruh rendam ponggong dlm air garam selama 15 minit setiap Hari. Saya tak pasti APA yg doktor buat dlm bilik bedah Tu..hampir sejam diaorg pegang gunting & sedut darah..apapun saya sarankan anda yg terkena perianal abscess ni ke hospital kerajaan..sebab Kos nya hanya Rm64.00 ( 3 Hari admit + bedah ) saya p hospital manjung ,lumut Perak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tahu doc hospital manjung doc apa ye. Nak rujuk bahagian apa ye. Adakah sudah sembuh sekarang.

      Delete
    2. Boleh sye tahu, awk kene bedah ape ye? Andd dh sembuh ke?

      Delete
  30. Salam..saya baru menjalani pembedahan pembuangan nanah pada 7/7/2020..Alhamdulillah luka semakin kering..cuma ada sedikit lendiran..hanya untuk mendapatkan maklumat bagaimana x nak benda ini berulang???sesiapa boleh bagitahu??terima kasih..saya seorang lelaki

    ReplyDelete
  31. saya baru dapat fistula.sekarang tgh berubat altenatif..tp masih tdk nmpak lg penyembuhan.saya kalu boleh tdk mahu bedah lagi kerana ada yg bedah tetapi fistula tidak juga baik.siapa ada tempat berubat bolehlah kongsi.tkasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Surgery jalan terbaik. Saya dah jumpa 4 org pakar bedah. Semuanya suggest surgery. Better cepat sebab sekarang keadaan tuan minor surgery sahaja

      Delete
  32. Saya ada fistula dah 3 tahun. Baru tahu itu fistula. 3 minggu lps ke klinik swasta dan dr bg tau itu fistula. Dia kata kena bedah sbb itu saja cara. Tapi saya takut. Dari pemeriksaan darah, saya tak ada kencing manis. Walau bagaimana pun, antibiotics dah habis tapi keadaan masih sama. Saya tgk pattern fistula saya jenis mcm ni: kdg2 air keluar, kdg2 ada nanah sikit2, kadang2 ada darah keluar. Tapi bila tekan tempat yg ala2 bisul tu, apa2 yg keluar tu akan keluar habis, tapi esoknya mesti bengkak balik dan proses yg sama berlaku. Selalu sebelum pakai seluar dlm mesti kena cover dgn tissue yg dilipat supaya masa kerja atau ke mana2, seluar tak basah. Adakah anda2 semua pun pengalaman sama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dh 2bulan rasa kes fistula .juga . .ni dok baca2 ni .belum rasa sakit2 bila duduk atau diri .bisul tu sebesar huhung jjari kelingking

      Delete
  33. Saya br baru shj jalankan pembedahan fistula pada 23 Ogos 2020. Saya dpt taw sy ada Perianal fistula pada akhir jun 2020. Pelbagai cara alternatif sy buat namun, betulkan cakap 4 org doktor pakar bedah dan caranya adalah surgery. Sy nk pesan pd tuan/puan pergilah surgery dgn kadar segera jika tahu sudah ada fistula. Jika cepat maka minor surgery, jika lambat akan jadi major surgery. Jangan risau, sakitnya sementara sahaja. Saya sekarangnya Alhamdulillah sudah masuk fasa dressing iaitu hampir tiap2 hari ke klinik untuk dressing selama 14 hari. Nasihat saya usahkan percaya kepada alternatif dan seangkatan dengannya. Surgery dan tawakkal kepada Allah swt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cara ape surgery tu..laser ke ?
      Dr baru mengesahkan bahawa fistula.
      Anak Saya sdh menjalani dua kali surgery perianal abscess.

      Delete
  34. Jgn takut tuan..buatlh surgery dgn segera..insh Insha'Allah fistula akn cpt sembuh..

    ReplyDelete
  35. Macam mana En. Pudin dapat kesan itu adalah fistula ani dan bukannya bisul biasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila bisol tak semboh2, saya berjumpa doktor klinik dan setelah pemeriksaan beliau memaklumkan mengenai perkara ini. Diberi ubat namun tak memberi kesan lalu jumpa pakar dan dicadangkan pembedahan

      Delete
  36. assalamualaikum. Saya baru menjalani pembedahan perianal abcess pada 11 sept 2020. Alhamdulillah luka semakin baik dan masih melakukan dressing setiap hari. Kos rawatan di hospital kerajaan tak mahal. Saya hanya bermalam di hospital pada hari pembedahan dan discharge esoknya. Kos follow up dgn sopd hanya RM5 sahaja. Kos cuci luka di klinik RM1 sehari, saya hanya pergi cuci pada awal pembedahan. Selebihnya cuci sendiri di rumah.

    sekadar perkongsian. Doktor suruh makan vit c utk cepatkan proses penyembuhan. saya ada ambil zinc plus dan omega juga. Banyakkan makan buah buahan dan sayuran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum tuan dah sembuh sepenuhnya? Berapa lama luka tuan menutup dan kering? Dan cairannya stop berapa lama makan masa?

      Delete
    2. Waalaikumussalam
      Alhamdulillah dah sembuh sepenuhnya. Saya rasa dalam 2 minggu juga untuk luka kering dan tidak ada lagi cairan yang keluar

      Delete
  37. Kelmarin doc sahkan saya Fistula in Ano. Doc di HSNZ cadang operate. Masalah timbul bila saya baru 4 bulan menjalani bypass jantung. Doc tangguh dulu. Fistula in ano mulanya bengkak mcm bisul dekat dgn lubang dubur memanjang sebesar kacang tanah ke arah tulang sulbi. Sekarang saiznya dah mengecil selepas ia masak dan "pecah" dgn darah yg keluar bersama cairan ug sedikit berbau.Saya juga ada darah tinggi dan kencing manis. Ubat yg diberi doc hanya antibiotik Unasyn 375mg utk 2 minggu.fistula ni ada keluar cecair lendir dari usus,kebanyakannya darah dan terasa macam pressure angin di bhgn fistula ketika nak kentut..pedih. Utk elak dari basah dgn darah saya guna Non Woven Swab.Bila bhgn fistula terasa sakit dan terasa bahang/panas..darah akan keluar banyak dari fistula tuuuu...skrg sedang tunggu apa yg akan doc lakukan utk temu janji seterusnya...Ya Allah permudahkanlah segala usahaku dan rakan2 yg mengalami masalah yang sama.Aamin. Apa nasihat En. Pudin kpd saya sebagai org yg sudah menempuh ujian ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya cadangkan ikutilah nasihat dr tersebut. Bagitau dr tentang operation jantung tersebut.
      Saya Alhamdulillah selepas operation sehingga kini tiada lagi masalah. Saya pada mulanya juga ragu dan takut bahkan telah mencuba pelbagai kaedah perubatan alternatif tetapi setelah jumpa pakar mereka cadangkan operate dan saya nekad.

      Delete
    2. Tk En.Pudin.in sha Allah saya confirm dulu dgn doc IJN boleh tak buat prosedur itu dilakukan dlm waktu terdekat.Apa yg boleh dan tidak boleh dimakan atau lakukan dlm keadaan begini?

      Delete
    3. Makanlah makanan berserat, elakan makanan berkacang dan keras

      Delete
  38. Sekarang saya cuba ambil propolis tiap-tiap pagi dengan menitik di atas lidah sebelum berus gigi. Propolis dikatakan anti keradangan. Harap2 Allah menjadikanya ubat. Aamiin.

    ReplyDelete
  39. Alhamdulillah Ada customer sy tlh sembuh setelah gunakan produk daripada seorang Doktor pakar.kalau sesiapa nak dibantu boleh contact saya : www.wasap.my/60199950008/RawatFistula

    ReplyDelete
  40. Saya sudah OT... Proses permulihan...

    ReplyDelete
  41. Saya kena bisul 3 tahun lepas di bahagian tepi anal. ingatkan bisul biasa, yg akan sembuh sendiri selepas pecah. pergi klinik, doctor bg antibiotik je & kena datang balik utk review. tapi bisul tu masih tak sembuh, doctor nasihatkan rujuk hospital & surgery saja yg boleh pulihkan. Rujuk ke Nilai Medical Centre, doctor pakar buat CT scan & memang ada fistula yg menjadi punca bisul tak sembuh. alhamdulillah dah operate & ambik masa 2 minggu utk pulih. Sehingga kini alhamdulillah bisul tiada lagi. Saya nasihatkan rujuk doctor di hospital & jangan mudah percaya akan testimoni produk supplement.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tahu dengan doktor mana ye tq

      Delete
    2. Dr. Ho Kok Chuan di Kedah Medical Centre

      Delete
    3. Nilai Medical Centre - Dr Wan Jasman Jamaludin. Maaf lambat respon.

      Delete
    4. Berapa ye kos surgery disana?

      Delete
  42. Saya baru sahaja melakukan pembedahan fistula in ano 2 hari lepas dan ianya memasukkan seton(tali),tetapi harini saya sedar ikatan pada seton itu terlepas apakah yang patut saya buat adakah bole ikat sendiri atau perlu berjumpa doktor,mohon minta pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok saudara jumpa doktor untuk penyelesaian.
      kerana saya pon dah lupa.. mungkin ada rakan-rakan lain boleh respon dari pengalaman

      Delete
    2. Hai encik. Sy akan operate bulan depan, doc kata kaedah seton ni akan digunakan. Jadi sy nak tanya pengalaman encik selepas ikat seton ni, sakit tak?masa membuang tu sakit tak? Ke lagi sakit sebelum pembedahan. Sebenarnya saya takut nak operate ni. Tapi sy gagahkan diri juga since dah lama sakitnya..risau dibuatnya..

      Delete
    3. Salam Encik/Puan Farhah. Sudah selesai ke operation? Saya akan operate bulan Jan 2022. Boleh bagi update pengalaman dan jika sudah sembuh sepenuhnya? operate di Hospital Kerajaan @ swasta ya?

      Delete
    4. Salam En/Pn Farhah. bagaimana pengalaman surgery ya? Adakah sudah sembuh sepenuhnya? Operate di hosp kerajaan @ swasta ya?

      Delete
  43. Sy operasi 12/2020 di hospital pantai tahun lepas... Slalu jaga makan... Tp sy tk jadi fistula.. suma nanah dalam bontot... Meme sakit.. kos mahal hampir 13K... Klu ada duit lebih.. buat insurans... Mungkin bole membantu... Punca abses ni sbb bila kita berak berdarah... Jaga makan...

    ReplyDelete
  44. Hai, ayah saya disahkan mengalami penianal fistula pada minggu lepas. boleh saya tahu berapa kah kos untuk rawatan penyakit ini jika ingin mendapatkan rawatan di hospital swasta??

    ReplyDelete
  45. Fistula Ani ternyata bisa sembuh tanpa operasi.
    Karna waktu saya sakit saya baca baca katanya gak bisa sembuh tanpa operasi.
    Dari mulai grub wa , telegram dan FB semua bilang gak bisa sembuh kalau gak oprasi. Karna saya takut saya pun cari cari info lain dan ketemu lah dengan dokter Yusuf...
    Awal menghubungi beliau rasanya kok seperti nya beliau judes ya... tapi ya saya akhirnya setelah saya lama br hubungan dengan beliau tr nyata dokter Yusuf asli nya suka guyonan.
    Saya berobat dengan beliau selama 4 bulan rutin dan akhirnya sembuh total tanpa harus oprasi.
    Dokter Yusuf orang nya gak ganteng tapi sangat prihatian dan suka guyonan asli enak banget berobat dengan dokter Yusuf walaupun jauh dengan saya beliau mau merespon WA saya...
    Intinya saya sangat suka dengan beliau, karna obatnya dan guyonan beliau saya sembuh... dokter Yusuf is the best lah...
    Kalau mau sembuh juga tanpa operasi coba saja hubungi beliau langsung.
    Ini nomor WA ny 0853-6167-5232.konsultasi dengan beliau langsung dan minum obat dari beliau rutin insyah Allah bisa sembuh tanpa operasi seperti saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nomor saya sudah tak pakai nomor ini.
      Yang ingin konsultasi dan berobat silahkan ketik nama di profil saya.

      Delete
  46. Seriaunya tgk, saya dah sebulan lebih (23/3/2021) menderita fistula dubur ni first time kena sakitnya Ya Allah menitis air mata jantan. Segala mcm jenis ubat klinik, ubat herba dah telan tapi x de perubahan saya sampai trauma nak buang air besar sebab bila lepas membuang je fistula membengkak lepas tu terus hidup x keruan, kalih kiri x selesa, kalih kanan x selesa, duduk, meniarap berdiri semua x kena selagi nanah dkt fistula tu x pecah keluar. Masa pecah tu pedih perit ya amat.. Begitulah rutin harian.. Dah naik jemu makan sayur je memanjang. Ambil keputusan nak buat surgery tapi tu la kos tu takut x mampu kalau sampai ribu2 ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hospital kerajaan kos rawatan sangat murah. kalau hospital swasta mahal tapi tindakan lebih cepat berbanding hospital kerajaan. hospital kerajaan perlu tunggu giliran berdasarkan keadaan pesakit & risiko lain. jgn di tangguh lagi, segera ke hospital kerajaaan & semoga mendapat rawatan yg sebaiknya.

      Delete
    2. Boleh bagi no telepon

      Delete
  47. saya pun doktor ckp kna fistula..27hb ni kna MRI dlu..lpas tu insyaallah opretion...ingatkan buasir....doakn kesembuhan saya..😁

    ReplyDelete
  48. Saya baru saja jalani pembedahan Perianal Abscess 8/10/2021.

    Puasa 6jam, Bius separuh badan dan jalani minor surgery 1jam. Sedar2 dalam keadaan berbaring tidak rasa sakit.

    Pedih semasa cuci luka bedah tu sjaa tapi itu saja jalan terbaik bertabahlah. Dapat MC 14hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sye bru lepas operate jugak sebulan yg lepas. Tapi ade nanah kt tmpt operate tu sebesar kacang ke. Kecik je mata bisulnya. Adakah fistula ke cmne ye

      Delete
  49. sy ni pun sama kot rasanya..tp doakan bukan fistula la ya...huhu..23/11/2021 ni temu janji dgn doc pakar sugery hukm cheras...sakit ni rasanya dh berbulan bulan ...tp sy tak perasan lg ....dlm bulan yg lepas dh tak tahan dgn dgn sakit ni dan x selesa, dubur selalu basa...last2 sy cek melalui cermin ada mcm bisul kecil dan bermata dkt dgn dubur sy....so sy ndahkan jer la dulu..tp esok sy cermin lg dh mcm dah masak..tekan than keluarla nanah sekali darah...huhu panic....terus pg klinik than doc tu bg surat n rujuk ke hukm...so tiap2.mingu sebelum ni bisul tu akan pecah..than elok la dlm smgu tu..lepas tu jadi blk....huhuhu..tawakal jer la pada Allah doa banyak huhu...semoga pd sahabat sekalian yg ada sakit ni semoga cpt sembuh ..insyaa Allah...setiap penyakit ada penawarnya...

    ReplyDelete
  50. Insyallah amin, saya pun terkena penyakit yang sama, sudah buat pembedahan buang abscess tu, dr dah sahkan tiada tract atau luka lain, tuan boleh check dlu kalau tiada buat pembedahan buang bisul/abscess tu sahaja incision and drainage

    ReplyDelete
  51. Salam ...saya dah 3 mggu selepas operate. Sebelum tu operate bisul. Namun dah sembuh, cuma ada satu tempat tu akan mengelembung dah pecan keluar darah. Kemudian sembuh, dah mengelembung semula dah pecah beberapa kali. Akhirnya disahkan fistula. Nak xnak kena operate lagi tempat yg sama. Kini masih di rumah..masih belum sembuh.. sekiranya ada ubat yg boleh cepatkan luka sembuh, mohon share...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.. Rendam garam epsom luka tu.. Pastu letak hydrocyn kt tmpt luka.

      Delete
    2. Tuan brpa lama baru sembuh?

      Delete
  52. saya pula ada bisul dibahagian tepi dan di lubang bontot. sekarang ada timbulan bengkak di tengah tengan anu dan bisul tepi. baru saja jumpa doktor tapi hanya beri ubat sahaja. apa perlu saya lakukan? :(

    ReplyDelete
  53. Sesape yg ade mslah cuba ke klinik tcm taman maluri cheras... Jumpa dr lim sana... Sy dah seminggu operation sana.. Sbb situ specialist anal fistula... Insyallah berhasil.. Google je kat maps nnti jmpa tempat tuu... Range harga 5k ke atas depend keadaan masing2.. Ni tgh brulang utk dressing hari2..

    ReplyDelete
  54. salam admin..pengalaman saya plak kena fistula sejak umur 15 thun kira kira 20 thun dulu .smpai skrang fistula ni dok kat pantat saya.2 kli 2kli dh masuk wad dn selalu gagal buat perbedahhan..sya tak tau kenapa .skrang fistula dh sebati dgn saya,sakit tu mmg sakit nk lagi time bekak kita terkemuk .ya allah sakitnya .hnyaa allah yg tau..saya buat sendiri cucuk fistula tiap tiap hari.sb biar darah mengalir dri bengkak yg menazab kan..

    ReplyDelete
  55. Maaf nomor kontak saya yang 0853-6167-5232 sudah non aktif. Karena hilangnya Hp saya.
    Sekarang saya pakai nomor 0813-4881-3797.
    Kalau mau berobat silahkan hubungi nomor baru saya.
    Trima kasih 🙏
    Saya Dr yusuf

    ReplyDelete
  56. saya kena fistula ni masa form 3 lgi..sedihnya rasa lepas tu thun 2018 hampir oprate tp sebab darah tinggi doctor suh dtg lagi 3 bln kemudian.hmm skrang dah 20 thun .rasa saya dah redo dan pasrah.klu bengkak je saya cucuk sendiri.mhahah sakit dah sebati gn diri..lepas cucuk lap gn tisu.pastu lapik dgn tisu pakai seluar dalam.rasa sakit dia .mcm biasa je..sb jgn bagi dia bengkak .klu bengkak terus cucuk hahahaha scary kan? mcm 2 kerja berat aku buat ..boleh je..hidup harus diteruskan..

    ReplyDelete
  57. Salam.Mudahan yang kena penyakit fistula ni cepat sembuh. Biasanya yang dah kronik memang kena buat pembedahan. Berkongsi pengalaman, pertama kali kena, saya dimasukkan di wad dan dilakukan pembedahan. Selepas pembedahan tersebut..keadaan semakin baik, tetapi nanah tetap keluar..( maksudnnya tak sembuh lagi ). Saya cari rawatan alternatif pelbagai, rawatan kampung, tabik dan sebagainya .,tetapi masih tak sembuh. Akhirnya saya menyerah diri untuk pembedahan kali kedua. .belum ada rezeki .nanah tetap keluar. Saya cuba dengan pelbagai kaedah,bertawakal ,berdoa ..akhirnya dia sembuh sendiri. Setelah hampir 3 tahun berlalu. .kini fistula berulang
    lagi. Bengkak dan bernanah di tempat yang sama. ..saya berusaha agar tidak dilakukan pembedahan. Saya ada beli satu ubat.@suplemen..Alhamdulillah dengan izin Allah ..kawasan yang bengkak dan bernanah tu pulih..Sekarang ini saya sembuh. Saya menulis adalah untuk membantu sahabat sahabat semua yang kena..mesti mencari penawar...saya tahu memang sakit ketika darah yg kotor tu nak jadi nanah ..boleh pm saya di talian 0199513155. Mungkin dengan pengkongsian tersebut dapat membantu sahabat yang tengah cari penawar..t.kasih..

    ReplyDelete
  58. Salam..Sesiapa yang pernah OT Anal Fistula di Hospital Kerajaan boleh share tak mcm mana perjalanan nya,dari jumpa pakar hingga ke tempoh OT mengambil masa berapa lama..bagaimana OT & teknik yg dijalankan,waktu dressing & tempoh recovery..Terima Kasih Tuan/Puan jikalau ada yg sudi kongsi

    ReplyDelete