Translator

Sunday, August 08, 2010

Perianal Abcess/Fistula: Satu Pembedahan

Tarikh: 04 Ogos 2010
Tempoh Di Wad: 3 Malam
Tempat: Kedah Medical Centre(KMC) Alor Setar, Kedah.
Tujuan: Fistulectomy     
Kos: RM4,060.00(All in)
Tempoh Penyembuhan: ±14 Hari

Sepatutnya pembedahan dilakukan pada awal bulan Julai 2010, namun aku pohon kepada doktor untuk  ditangguhkan kerana mahu memasuki beberapa event basikal (Thompson Trail & NTMTBA 10) dan selepas itu boleh berehat panjang di bulan Ramadan.
Permulaannya apabila aku mendapati ada ketumbuhan di sekitar (± 2 in.) dari anus, aku menganggap sebagai bisul biasa dan tidak mempedulikan sangat. Bila kerap berlaku dan tidak sembuh-sembuh lalu berjumpa doktor dan dimaklumkan bahawa ianya bukanlah buasir dan dipanggil perianal abcess/fistula yang berpunca dari bakteria. Aku diberi rawatan antibiotik hampir 5 bulan, namun tiada perubahan, lalu ambil keputusan berjumpa doktor  pakar (Dr. Ho Kok Chuan - bagus Dr. ni) di KMC dan dia mencadangkan satu pembedahan dilakukan.

Maklumat lanjut mengenai Perianal Abscess KLIK SINI

Bagaimana pembedahan dilakukan?

Tak tahu kerana tak sedar .. Aku  telah dibius separuh badan. Hanya terasa seperti perut/usus ditarik-tarik (Uhh!! walaupun tak sakit namun  sungguh merengsakan) Prosedur pembedahan ± 45 minit. Kencing dipasang tiub, selepas dibuang tiub, aku tidak  boleh kencing (seksanya) kerana prostate aku membengkak, terpaksa dipasang semula tiub kencing(Aduhh sakit juga bila dipasang semula). Syukur kepada kita yang boleh kencing dengan sempurna. Selepas diberi ubat, keesokkan harinya aku pulih semula dan dibenarkan keluar hospital.
Dirumah, luka ini terpaksa direndam 2 x sehari di dalam air garam untuk pembersihan dan penyembuhan. Lebihkurang 2 minggu lukapun  sembuh.

3.00pm daftar - 6.00 pm masuk wad pada 03/08/2010
 
Inilah fistula tsb(Gambar dari Internet)
Kalau dibiarkan mungkin jadi begini (Gambar dari Internet)
Prosedur yang dilakukan kepada aku adalah seperti gambarajah di atas. External drainage sebesar duit 10 sen dibiarkan terdedah. Proses penyembuhan dari dalam disamping ubatan.

Gambar di bawah mungkin sebahagian dari prosedur yang dilakukan. diambil dari internet.(Mungkin tidak sama prosedur yang dilakukan disini) tapi marilah kita kongsi bersama:-
MUNGKIN GAMBAR YG DIPAPARKAN MENGGANGU SEBAHAGIAN PENGUNJUNG: MAAF TETAPI NIAT PENULIS ADALAH UNTUK BERKONGSI PENGALAMAN DAN MAKLUMAT KERANA RAMAI DILUAR SANA YANG MENGHADAPI MASALAH YANG SAMA TETAPI MALU UMTUK BERCERITA.

 
 
 

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum..adakah encik dh sembuh sepenuhnya slpas pmbedahan?? Saya juga ada masalah fistula tp blm rujuk kpda pakar.

Saifuddin B Yaakub said...

Alhamdulillah ..sudah hampir 4 tahun berlalu. Tidak berlaku semula. Penyakit ini boleh berulang kerana ia berpunca dari bakteria.. Jaga permakanan

Anonymous said...

assalamualaikum encik..sy pun baru tahu saya kena fistula... dah 4 tahun rasanya...skrg ni sy barudaftar insuran...saya nak tanya...insuran tu boleh ke cover kos pembedahan ?

Related Posts with Thumbnails