Saturday, January 19, 2019

Koh Tanyong Uma: Hutan Bakau Warisan Alam

BERSAMBUNG  …

Tarikh       : 12 Januari 2019
Misi          :  Menjejaki Pokok Bakau Tua Yang Dipulihara    
Tempoh    :  2 hari (11 – 12 Jan 2019)
Lokasi       :  Koh Tanyong Uma, Satun, Thailand
       
Jarak        :  
Coordinate:
  N6.71377° E99.84352°
Maps Link  :

Paya Bakau adalah hutan unik yang mendominasi zon pasang surut di tepi pantai. Sangat penting dalam menyumbangkan kepada ekonomi, ekosistem, dan sebagai ‘Perisai Alam’ yang bertindak sebagai, penahan ombak, penghalang hakisan pantai, menjadi penapis semulajadi (filter) bahan cemar dari laut dan menjadi pembiakan hidupan laut yang menjadi makanan kepada hidupan laut terutama kepada pembiakan ikan.

Dalam usaha mewujudkan hubungan harmoni antara manusia dan alam, penduduk kampung telah mewujudkan satu ‘Learning Center’ yang memberi pengetahuan tentang kepentingan bakau dan menjadikan ia sebagai salah satu tarikan. Ia diusahakan oleh saudara Adul Chana Bandit (Abang Adul - President of the Sufficiency Economy Learning Center Ban Bakan Yai) yang juga pengusaha Bakanyai homestay yang aku duduk ini.

Dengan mengetengahkan kawasan hutan bakau tua yang terletak ± 500 meter dari homestaynya. Sebatang pokok api-api(spesis bakau) tua unik yang dikatakan BERUSIA 300 tahun dan mempunyai lubang bagaikan gua dijadikan sebagai ikon pelancongan. Pokok ini berukurlilit ± 6.2 meter dan setinggi 10 meter kini menjadi menjadi daya tarikan utama lokasi pelancong berswafoto dan menyusup masuk ke dalam lubangnya. Pokok ini kini berada dibawah pengawasan Koh Sarai Community, Wilayah Satun. Jika air pasang boleh berkayak disini dan menikmati keindahan kawasan bagaikan berada di zaman Pra Sejarah.

Jalan menuju ke Lamphu tree yang berusia 300 tahun. Ketika air kering lebih mudah ke sini disamping menyaksikan ‘Pantai Karang’

Bersama anak-anak penduduk kampung. Pokok tua ini berukur lilit 6.2 meter

Ia kini dijadikan salah satu tarikan pelancongan

Pelbagai bentuk pokok berada di kawasan yang dipulihara ini

Banir pokok yang cantik … kalau bonsai ..waduh !
Selepas penat … makan time
Lihat video di kawasan ini

Pautan Kembara Berkaitan

1.  Koh Tanyong Uma: Mencari Pantai Belakang Naga Merah di Ban Bakan Yai
2.  Koh Tanyong Uma: Touching the dragon's back

3.  Koh Tanyong Uma: Hutan Bakau Warisan Alam

4.  Koh Tanyong Uma: Hamparan Pantai Karang

No comments:

Post a Comment