Monday, January 21, 2019

Koh Tanyong Uma: Hamparan Pantai Karang

... BERSAMBUNG

Tarikh       : 12 Januari 2019
Misi          :  Menjejaki Pantai Batu Karang     
Tempoh    :  2 hari (11 – 12 Jan 2019)
Lokasi       :  Koh Tanyong Uma, Satun, Thailand
       
Jarak        :  
Coordinate:
  N6.71377° E99.84352°
Maps Link  :

Terumbu karang adalah sejenis haiwan yang tidak bertulang belakang. Ia adalah sejenis struktur yang berupa deposit kalsium karbonat (CaCO3). Sejenis hidupan laut yang kompleks dan adalah salah satu ekosistem paling tua di bumi. Merupakan khazanah alam yang tidak ternilai. Sering dirujuk sebagai ‘Hutan Hujan Tropika Dasar Laut’ kerana hanya terdapat di perairan tropika yang mempunyai kepelbagaian biodiversiti yang tinggi.

Disamping memiliki keindahan tersendiri, hidupan unik ini mempunyai banyak keisitimewaannya. Ia menjadi tempat perlindungan atau habitat hidupan marin disamping menjadi tempat pembiakan dan sumber makanan marin. Ia juga sebagai pelindung kepada hakisan dan bertindak sebagai penahan ombak. Selain itu kajian menunjukan bahawa terumbu karang sangat sensitif kepada persekitaran perairan yang melibatkan suhu, kemasinan, sedimentasi, Eutrofikasi serta memerlukan kualiti air yang natural. Pencemaran dapat dikesan berdasar ‘petunjuk’ dari kehidupan batu karang di satu-satu kawasan.

Kajian menunjukan terumbu karang di Laut Andaman berkeluasan hampir 118 km2. Kebanyakan terumbu karang terbentuk di sebelah timur pulau dan kawasan yang terlindung dari monsun barat daya yang membawa ombak dan ribut. Lautnya yang cetek dengan penerimaan sinar matahari yang mencukupi membolehkan pembiakan terumbu karang. Pembiakan terumbu karang yang banyak di Laut Andaman adalah dari wilayah Satun.

Tidak jauh dari kawasan bakau , terhampar sebidang pantai yang bercampur antara pasir dan lumpur, terdapat air sungai kecil mengalir ke laut melaluinya. Apabila air surut, maka akan kedapatan batu karang dengan pelbagai warna timbul. Air yang jernih dan cetek boleh menampakan terumbu dan hidupan marin bermain di sekitar. Banyaknya batu karang disini menunjukan bahawa kualiti airnya yang bersih dan sihat dan pasti menjadi sumber makanan ikan disekitarnya. Tidak hairanlah penduduk tempatan turut mencari rezeki berhampiran kawasan ini.

Di kawasan ini juga terdapat batu-batu besar yang selari memanjang dan digelar sebagai ‘The Red Dragon Backbone’. Apabila air pasang akan kelihatan bonjolan batuan berketul ketul memanjang bagaikan tulang belakang naga.

Layan gambar

Di permulaan pantai karang ini. Dibelakang kelihatan kawasan bakau dan sungai kecil yang mengalir masuk ke laut

Di sini dapat melihat karang dan hidupan Krustasea

Di Laut Andaman terdapat 269 spesies terumbu karang

BERSAMBUNG …



Pautan Kembara Berkaitan

1.  Koh Tanyong Uma: Mencari Pantai Belakang Naga Merah di Ban Bakan Yai
2.  Koh Tanyong Uma: Touching the dragon's back

3.  Koh Tanyong Uma: Hutan Bakau Warisan Alam

4.  Koh Tanyong Uma: Hamparan Pantai Karang

No comments:

Post a Comment