Thursday, May 15, 2014

Bukit Resam : Ulangan Mencari Persamaan

Tarikh : 13 Mei 2014    
Laluan : Pokok Sena – Pancor – Bukit Resam – Pancor – Pokok Sena  
Jarak  : 22km  
Max Elev : 224 meter    
Rider :  8 Orang – Pudin, Din KBS, Zam, Safuan, Bakar, Roy, Khairul Anuar &  Dziad Udin      
Coordinate: N6 13.986 E100 30.103

Bersempena cuti hari wesak, Din KBS mengundang beberapa rakan untuk menikmati trek yang dicari oleh mereka tempohari. Tiada aktiviti lain maka aku menyertainya untuk sama-sama menikmati laluan ini.

Kami bermula dari Balai Polis pekan Pokok Sena, menelusuri laluan aspal kampung Pancur sejauh ±5km dan selepas itu sedikit rencah di sajikan buat pembuka selera untuk memanas badan. Menyedari bahawa ‘hidangan utama’ yang agak berat akan terhidang dihadapan nanti, aku memperlahankan rentak kayuhan, tidak perlu ‘merengkuh’ memanjat bukit  bagi menjimat tenaga. Tenaga perlu disimpan bagi menghadapi beberapa kemungkinan yang tak ketahuan. Benarlah telahanku ‘cabaran’ utama menanti beberapa km dihadapan. Bukit yang ‘terjal’ terpaksa ditempuhi sehinggalah kami bertemu dengan laluan yang aku bersama AdiHariman dan Zam lalui tempohari. Laluan ini membawa kami menuju hingga ke puncak Bukit Resam yang setinggi 280 meter. Dari sini panorama indah kampung Empa dan Bukit Payung, Jitra jelas kelihatan.

Cabaran penurunan menanti dihadapan. Laluan yang  ‘kasar’ pasti menguji kemahiran menangani cabaran. Menuruni laluan yang terhakis dan berlurah akibat hujan dan seterus mendaki lagi beberapa ‘anak bukit’ sebelum kami keluar ke ‘laluan kampung’ (Empa – Padang Tembusu). Selepas itu berkayuh di laluan single trek yang teduh dinaungi pepohon getah. Ujian keseimbangan di atas permatang di kawasan bendang (sawah padi) dan seterusnya kembali ke jalan mini tar kampung Pancor dan balik ke titik permulaan.

Teruja aku dengan semangat team Pokok Sena dalam mencari laluan baru. Satu usaha untuk menambah koleksi trek pilihan kepada peminat MTB. Walaupun aku pernah menjelajah kawasan ini secara sendirian atau berteman. Insyaallah kerjasama untuk menyatukan laluan pasti akan terlaksana.

Permulaan kayuhan

Pembuka selera .. sikit jer

Ambik angin …. melepas lelah

Teeediaa … tunjai

Panorama ..masih hijau di sana

meninjau – dok berkira ke mana pulak lepas ni?

Downhilllll …..

Jalur tunggal – dalam kebun getah

mempraktikkan ilmu keseimbangan

Menghijau

1 comment:

  1. Blh jumpa air terjun di 0111.ke kanan 2 km.

    ReplyDelete