Translator

Wednesday, May 21, 2014

SUKMA 2014: Menyukat Laluan, Menduga Diri

Tarikh : 20 Mei 2014     
Trek : Trek Downhill SUKMA 2014, Bukit Telipong, Ulu Pauh, Perlis  
Jarak  : 920 meter 
Max Elev : 168 meter         
Coordinate: N6 26.460 E100 20.894

Perlis, menjadi tuan rumah Sukan Malaysia (SUKMA) ke-17. 24 Mei 2014 menjadi hari pembukaannya dan 04 Jun hari terakhir.

Kearah menjadikan tuan rumah SUKMA yang terbaik maka pelbagai projek pembinaan dan menaiktaraf venue pertandingan giat dilaksanakan. Sahabat ‘Roots Rider’ (penggemar/penggiat MTB dari Kedah/Perlis) telah diberi kepercayaan untuk membina dan menyiapkan sebuah trek Downhill. Sebuah bukit dibelakang Politeknik Syed Sirajuddin, Ulu Pauh dipilih untuk dilaksanakan. 06/05/2014 projek bermula dan siap sepenuhnya pada 15/05/2014.

Dengan kerjasama geng-geng Dowwnhill dan  berkat kesabaran maka trek ini dapat dibina memenuhi piawaian yang ditetapkan. Ia dibina dan diuji oleh mereka yang mahir dan terlibat secara langsung dalam sukan ini.

Asal dari sebuah denai teres yang kosong lagi hambar, maka trek sejauh 920 meter dengan pelbagai halangan yang sengaja dibina bagi menguji kemahiran dan keberanian penunggang. Dengan menetapkan masa standard selama 2 minit 10 saat sebagai ‘larian penerjunan’, maka diharap trek ini bakal menjadi antara trek yang terbaik.

Aku tidak melepas peluang untuk mencuba trek ini diketika halangan yang sempurna belum selesai dibina. Walau tidak merasai keseluruhan halangan yang dibuat namun halangan sediada sudah cukup menggugat keyakinan diri namun seronok dilayan. Hari ini pula aku membantu menyediakan satu peta dengan memplot laluan dan memuktamatkan jarak dengan menggunakan garmin.

 

Trek DH Sukma sejauh 920 meter dan permulaannya pada ketinggian 168 meter. Terdapat 25 halangan yang sengaja dibina.

Bukan semua dapat dilakukan dengan sempurna

Kontraktor pembinaan sedang menyukat laluan

Team Sabah di Laluan XCO

Penunggang XCO Perlis, Kido sedang mencuba sebahagian halangan di Trek Downhill

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...