Thursday, April 29, 2021

PANTAI TALAM DUA MUKA: BETING PENGHUBUNG PULAU

LANGKAWI 04H 03M
Tarikh  :  25 Mac 2021  - Day 04
Lokasi  :  Pulau Langgun, Langkawi, Kedah.
Coordinate :  N6.42445°, E99.90572°

GOPR0728

… SAMBUNGAN

Dari Gua Cerita kami ke sebuah pulau yang menghadap ke laut Andaman iaitu pulau Langgun. Pulau Langgun ialah sebuah pulau yang tidak berpenghuni. Bentuk mukabuminya yang menyebabkan ia tidak sesuai untuk penempatan. Namun pulau ini sangat sangat bernilai dari segi geologinya.

Pulau ini mempunyai pantai yang cantik dan salah satu pantai yang akan kami kunjungi ialah sebuah pantai yang dikenali sebagai Pantai Talam Dua Muka. Namanya timbul kerana ia mempunyai pantai dikedua sisinya. Ia adalah beting pasir yang menghubungkan pulau besar (pulau Langgun) dengan sebuah pulau kecil. Beting pasir sepanjang ± 30 meter dan lebar ± 12 meter. Ia mengingatkan aku pada  Had Mungkorn atau Golden Dragon Spine Beach iaitu pantai belakang naga sepanjang 4km bila timbul yang terletak Tanyong Po, Satun dan kebetulan ia terletak tidak jauh dari pantai ini.

Selepas menikmati suasana di pantai, aku menyelinap ke pulau kecil dan mendapati ada sebuah gua kecil lantas meronot dan menjumpai lohong yang membawa aku ke atas untuk menuju ke puncak pulau. Pemandangan dari atas ….. (subhanallah).

Kedudukannya yang agak terpencil (jauh oo) dan sedikit tersorok menyebabkan ia jarang dikunjungi.

Pantai di pulau terpencil


di pulau kecil ini ada gua
pantai dua disi berbentuk Y
BESAMBUNG …

 

1 comment: