Thursday, April 01, 2021

Tarikh  :  22 Mac 2021  - Day 01
Lokasi  :  Pulau Tuba, Langkawi, Kedah
Coordinate :

Pulau Tuba adalah pulau ketiga terbesar di Langkawi dan berkeluasan ± 25km persegi @ 1,724 ha.  Pulau Tuba terletak dalam Dayang Bunting Marble Geoforest Park seluas 4,354 hektar dengan gabungan 2 hutan simpan iaitu Hutan Simpan Pulau Tuba dan Pulau Dayang Bunting.

Pulau ini sangat unik, mempunyai landskap yang indah mempunyai rekod saintifik penting  sejarah pembentukan Bumi Malaysia. Formasi Batu Kapur Kars Tropika dan rajahan batuan Granit yang terdiri daripada tiga formasi batuan iaitu Formasi Setul (490-350 juta tahun), Formasi Chuping (270-255 juta tahun) serta Formasi Singa (350-270 juta tahun). Batuan tua inilah yang mencorakkan keindahan landskap pulau ini. Dengan keistimewaan Pulau Tuba ini ditambah suasananya yang damai dan menenangkan, kehidupan masyarakat kampung yang serba ringkas seolah kembali menikmati suasana kampung di era 70an.

Setelah lebih dari 40 tahun aku tidak kesini, hari ini aku kembali untuk menjelajah beberapa lokasi dan tempat. Lama benar kami mengatur untuk ke sini dan sempena dengan pelaksanaan PKPB (rentas negeri tidak dibenarkan) kami mengambil peluang ini (pasti tak ramai pelancong)

Alhamdulillah memulakan perjalanan dari Kuala Kedah pada 8:30 pagi dan sampai ke Jeti Kuah pada 10:15 pagi. Kemudian berjalan kaki ke Jeti Dato’ Syed Omar (N6.30428° E99.85107°) atau ‘Marble Jetty’ untuk mengambil bot ke Pulau Tuba pula.

Bot bertolak pada jam 11.00, tambang bot RM5.00 sehala dan boleh diambil dikaunter yang dibuka pada jam hampir 11:00pagi. Perjalanan ke Jeti Telok Puyoh, Pulau Tuba, cuma mengambil masa ± 8 minit sahaja. Sampai di jeti kelihatan banyak motosikal untuk disewa. Aku menghampiri seorang pakcik dan mengambil sebuah motosikal dan memberitahu untuk menyewa selama 2 hari (dikenakan bayaran RM30.00).   Kenderaan di sini bilangannya terhad dan motosikal menjadi pengangkutan utama penduduk.

Minyak pon penuh apalagi kami terus menuju ke Selat Bagan Nyior untuk bertanyakan  penginapan di Chalet Terapong Bestuba. Terdapat hanya 4 bilik (RM160 semalam)  dan telah penuh maka kami menuju ke Resort Noba ( N6.26316° E99.82297°) yang terletak di hadapan Sek. Keb. Selat Bagan Nyior. Kami mendapat chalet bertiga dengan harga RM100.00 (setelah diskon) dan untuk semalam sahaja kerana esok harinya ia telah ditempah. Resort ini agak menarik dan terletak ditepi pantai.

Selepas meletak bag dan merehatkan diri, jam 2:15 ptg kami keluar menuju ke arah Tanjung Pandan, yang popular dengan mee udangnya.

menikmati makan tengahari dengan nasi goreng spesial dan mee udang

Tanjung Pandan sesuai untuk mandi manda kerana pantainya yang agak cantik dan airnya yang jernih. Ini mungkin kerana kedudukannya yang menghadap laut Selat Melaka Selepas menikmati makan tengahari kami menikmati pantai pula sambil meninjau hingga kehujung pantai dan mendapati seperti ada denai kecil dicelah batu.

Kami mengikuti denai tersebut dan mendapati ada paip air dan kabel letrik dan menyakin aku bahawa ada rumah atau pembangunan disebalik sana nu. Denai yang membawa kami mengikuti lereng bukit hingga membawa kami ke sebuah pantai dan mendapati ada banglow peribadi. Banglow dengan teres menghadap laut seperti rumah di Miami. Ia dimiliki oleh seorang bekas pesara jurutera yang menjadikan rumah ini sebagai sewaan. Biasanya ia disewa oleh pelancong luar negara dan untuk akses ke sini adalah dengan bot. Tapi dengan suasana PKPB (covid-19), tidak ada penyewa.

Semasa jalan balik aku terlihat seperti ada denai dan mengikuti denai tersebut yang menuruni sebuah bukit hingga ke pantai. Di pantai ini kelihatan bot-bot nelayan dan pemandangan di sini cun juga.

Dalam perjalan pulang aku terlihat beberapa pokok yang berada dalam laut dan menuruti satu jalan kecil yang membawa kami ke suatu chalet yang terbengkalai. Disini kami dapati ada kawasan bakau dan pantainya kelihatan cantik dan menarik.

Bersambung …

Layan Gambar :-

Kami singgah ke satu tempat yang menjadi Landmark Pulau Tuba iaitu dihadapan Sekolah Kebangsaan Pulau Tuba. Ia adalah bekas kawasan sawah yang terbiar dan kini menjadi lokasi padang ragut kerbau. Lokasi ini menjadi tumpuan pelancong terutama kaki kamera untuk mendapat pemandangan kawanan kerbau yang unik

NOBA RESOT:

Resort NOBA yang terletak di Pulau Dayang Bunting dibuka sekitar tahun 2013. Ia dimiliki oleh Dato’ Sri Nordin Hashim, seorang usahawan kelahiran Pulau Tuba yang berjaya. Beliau memiliki NOBA KEROPOK DUNIA, iaitu produk makanan segera, Makanan Sejukbeku yang terdiri daripada Keropok Lekor, Sos Cili, Otak-Otak dan lain-lain lagi. Berkeluasan hampir 4 hektar, resort yang mengandungi banyak juga chalet dan ada sebuah kolam renang yang menghadap laut.

Ingin merasai suasana bagai berada di atas kapal layar. Di Noba Resort tersedia bilik di dalam kapal layar untuk di sewa dengan harga yang berpatutan.

Suasana/bilik  di dalam kapal layar

Bersama Dato; Sri Nordin dan suasana di dalam kapal layar
Di hadapan chalet ada jeti (pelantar kayu) sepanjang 200 meter
menikmati suasana pagi di jeti terapong
Di Batu Puyuh
Pantai berhampiran Kg Bagan Pauh
Kawasan bakau berpasi
di bawah naungan pohon berbanir
Pantai tersorok
Pelantar pejalan kaki terapong menuju ke Chalet Bestuba
savanah
Video Day 01 di Pulau Tuba

1. Assalamualaikum tuan , sy singgah baca di blog tuan . Sebelum ini sy pernah ke pulau tuba untuk program tapi banyak tempat sy belum sempat explore. Nak minta izin untuk gunakan blog tuan sebagai rujukan ya.