Monday, April 19, 2021

GUA DEDAP: MENEROBOS TEROWONG ALAMI

LANGKAWI 04H 03M
Tarikh  :  25 Mac 2021  - Day 04
Lokasi  :  Hutan Simpan Gua Cherita, Langkawi, Kedah.
Coordinate :  N6.46994°, E99.83380°

… Sambungan

Kami menuju ke satu kawasan telok yang dikenali sebagai Teluk Dedap dan di situ terhadap sebuah gua kecil yang menarik yang dikenali sebagai Gua Dedap. Gua ini adalah sebuah gua tembus kecil yang menghubungkan laut dengan paya atau dikenali sebagai dolina. Gua ini berada di dalam kawasan Hutan Simpan Gua Cherita dan untuk ke sini hanya boleh diakses dengan bot.

Menurut ahli geologi, kawasan ini adalah dari formasi Setul dan gua ini terbentuk daripada hakisan ombak terhadap batuan yang lembut ribuan tahun lampau.

Kami kesini dengan menaiki bot milik saudara Ruslan dari Jeti Tanjung Rhu. Sebelum sampai ke sini kami melalui kawasan pinggiran pantai bertebing dan berceragah. Kawasan ini suatu masa dahulu pernah ditenggelami oleh laut jutaan tahun lalu (zaman Holosen). Tebing yang bergerigi dan bergaris terbentuk hasil dari hakisan ombak.

Dari Teluk Dedap kami menhampiri dengan bot hingga ke muka gua dan air yang cetek membolehkan kami berjalan memasuki gua hingga ke kawasan dolina. Kawasan ini dikelilingi oleh bukit dan tebing yang curam dan sebahagian kawasan ditumbuhi dengan pokok bakau.

Gua in pernah menjadi sebahagian dari scene filem “Langsuir” (2018) arahan pengarah kelahiran Langkawi, sdr Othman Ali yang turut dibintangi oleh Syafiq Kyle, Hannah Delisha dan lain-lain lagi.

Menarik suasana di sini dan memang berbaloi datang dan menjelajah gua ini.


suasana disebelah paya
Di muka gua ini dijadikan scene filem Langsuir
Gua tembus ke laut andaman
Dolina dengan hutan bakau
BERSAMBUNG …

Gua cerita dan gua dedap

No comments:

Post a Comment