Saturday, April 03, 2021

PULAU TUBA: GUA WANG BULUH–UNIK LAGI INDAH

LANGKAWI 04H 03M
Tarikh  :  23 Mac 2021  - Day 02
Lokasi  :  Gua Wang Buluh, Pulau Tuba, Langkawi.
Coordinate :  N6.24569°, E99.84676° (tangga permulaan)

… sambung

Awal pagi, kami check out dan letak barang di kaunter NOBA resort lantas mencari tempat sarapan. Semasa sarapan kami dimaklumkan oleh tuanpunya gerai mengenai laluan hiking, air terjun dan sebuah pantai yang agak terpencil di hujung pulau. Selepas mengambil maklum, kami pon bergerak dengan motosikal menuju ke lokasi Guua Wang Buluh.

Trailhead, ada tangga batu

Dari jalan besar (jalan Jeti Pulau Tuba) kami mengambil laluan mini tar/gravel sejauh ± 730 meter untuk sampai ke trail headnya. Ada tangga untuk naik ke atas. Kami memulakan langkah pada jam 10:00 pagi dan setelah ±150 meter akan jumpa sebuah pondok rehat (ada papan tanda) dan kemudahan tandas. Di sini adalah persimpangan jalan untuk ke gua Wang Buluh. Kalau ke sebelah kiri, ada pelantar kayu (jaga-jaga ada tempat pemijak yang reput) yang membawa kita untuk menikmati pemandangan bukit dan hutan serta dinding batuan tua. Jika kita memerhati dengan lebih teliti akan kelihatan juntaian sarang lebah di tebing bukit.

Pondok rehat, disini ada persimpangan

Penghujung jalan (jika ambil laluan sebelah kiri), ada pelantar kayu

Dinding batu dengan batuan tua lagi unik

Jika ambil yang kanan kita akan melalui denai yang bagaikan roller coaster, dengan turun yang sedikit dan naik yang banyak. YA sedikit cabaran namun taklah terok sangat. Pagi ini hanya kami berdua di sini, merasai suasana tenang sambil aku menghayati bunyian hutan. Kami melangkah secara berhati-hati, memberi tumpuan pada laluan dan persekitaran. Setelah ±30 minit sampailah ke pelantar kayu yang menandakan sudah hampir ke pintu gua.dihadapan pintu gua

Gua yang berada pada ketinggian 110 meter dari permukaan laut (berdasar bacaan garminku) dan dikatakan antara binaan semulajadi gua yang tertua di Malaysia yang terbentuk sejak jutaan tahun lalu. Terdapat pelbagai stalaktit, stalagmit dan tiang tirai batu. Batuan yang cantik disuluhi cahaya dan yang istimewa, dipenghujung gua ada batuan yang di gelar "The Praying Man" (iaitu batuan persis ‘Guan Yin’). Terdapat beberapa juraian akar ficus(spesis jejawi) yang menjulur turun dari bumbung gua dan suluhan cahaya dari lubang2 diatasnya menambahkan cantik batuan yang terkena sinaran. Gua ini dikatakan antara dua gua persembunyian penduduk semasa era pendudukan Jepun, wallahuaklam.

Bersambung …

"The Praying Man"
Di hadapan mulut gua, ada tangga turun untuk masuk ke gua
Keindahan dalam gua dengan stalaktit, stalagmit dan tiang tirai batu
Batuan hijau yang terjadi akibat tindakbalas algea
gua tembus yang menjadikan suasana dalaman dingin
akar jejawi yang turun dari bumbung gua
Penat la jugak. Perjalanan  ±1.2 km melalui denai yang jelas dan dimudahkan pendakian dengan anak tangga batu dan pelantar kayu.



4 comments:

  1. Assalamualaikum encik, saya Aisha. Mohon kebenaran tuan untuk saya gunakan sebahagian gambar-gambar tuan di Gua Wan Buluh atas tujuan pembelajaran di universiti. Terima kasih.

    ReplyDelete