Thursday, November 21, 2019

99 Doors Mansion: Rumah Agam Yang Seram

Tarikh      :  07/09/2019
Lokasi       :  Byram Estate (The 99-door mansion) (Caledonia House)
                   14300 Nibong Tebal, Pulau Pinang, Malaysia

Coordinate:  N5.17425° E100.45717°
https://maps.app.goo.gl/rQMcFBWdztGnLNPv5

Rumah Agam dua tingkat dengan gaya kolonial yang penuh MISTERI dan pelbagai kisah seramnya

Rumah Agam gaya Caledonia ini dibina John Ramsden sekitar tahun 1800an. Beliau yang berasal dari keluarga kaya di United Kingdom telah membeli tanah dan dijadikan ladang di sini semasa ledakan ekonomi perladangan abad ke-19. Rumah ini dikatakan mempunyai 99 pintu. Mempunyai 10 bilik dan setiap bilik mempunyai 5 - 6 pintu dan selebihnya pintu pada balkoni, dewan tari menari, ruang tamu dan dapur.

Bermula dengan kematian tragik cucu pemilik rumah ini (John St. Maur Ramsden) yang dikatakan ditembak dihadapan tangga rumah pada 08 Jun 1948 dan seterus pelbagai kisah misteri pun bermula sehingga ia ditinggalkan dalam tahun 1960an.

Ia terletak tersorok di dalam ladang Kelapa Sawit (Ladang Byram). Kami melolos masuk melalui pintu pagar yang berkunci dan berjalan sejauh 150 meter sebelum sampai ke rumah yang kelihatan agak uzur dimakan usia dan anai-anai. Lantainya kelihatan reput dan ada 2 tangga kembar hebat untuk naik ke tingkat atas. NAMUN di hadang untuk naik atas faktur keselamatan.

Aku cuba untuk meninjau 'mendalam' beberapa bilik ditingkat bawah NAMUN apabila bulu kudukku hingga ke kaki tetiba berdiri (sensa seram) MAKA aku batalkan tinjauanku dan sekadar menjengok mengambil tahu.

Sumber berita: Penang Heritage Trust (PHT) Newsletter, April 2012 – “Mystery of Rubber Estate Manager's Murder”

di hadapan pintu masuk utama

Senibina gaya Inggeris yang hebat

Dikelilingi oleh ladang kelapa sawit. Dulunya adalah ladang getah milik keluarga Ramsden





No comments:

Post a Comment