Tuesday, March 17, 2015

Bukit Tiang Layar: Menjejaki Denai Lama (Revisited)

Tarikh : 14 Mac 2015
Lokasi : Gugusan Bukit Tiang Layar,
Jarak : 10.6 km  
Rider : 4 orang – Pudin, Adi Hariman, Art TTBC & Zam 
Coordinate :

Gugusan Bukit Tiang Layar terletak antara Gugusan Bukit Payung dan Gugusan Bukit Kerong. Disebelah utaranya adalah kawasan hutan Simpanan Bukit Perangin. Ia terletak dalam Daerah Kubang Pasu. Terdapat beberapa puncak di dalam gugusan bukit ini dan Bukit Tiang Layar adalah yang tertinggi.

Misiku hari ini adalah untuk menilai semula laluan lama yang pernah aku jelajahi dahulu (KLIK). Kami meletak kereta di satu kawasan lapang di kampung Batu Gajah dan memulakan kayuhan dari situ pada jam 8.20 pagi. Kalau dahulu kawasan ini kelihatan cerah dan masih ada tumbuhan renek. Kini pokok-pokok getah mula membesar. Sukar untuk mengecam kawasan yang kami lalu dahulu. Tambahan pula beberapa tempat sudah semak ditumbuhi  dengan samun yang meninggi. Aku menggagahi meredah samun ini sambil menebas semak dan anak-anak kayu namun dihujung sana, semak semakin menebal. Ada tempat, laluan terhakis teruk dengan alur air yang dalam dan runtuhan tanah berlaku. Ini menyebabkan aku mengambil keputusan untuk berpatah balik dan mencari jalan pilihan yang kami ternampak dari atas tadi. Laluan ini juga membawa kami ke sebuah bukit namun tidak dapat bersambung dengan bukit bersebelahan (Bukit Tiang Layar)  kerana laluan yang semak. Lalu kami terpaksa berpatah balik ke kereta. Satu keputusan yang bijak kerana aku mula keletihan. Aku masih belum pulih sepenuhnya dari demam yang aku alami setelah balik dari Indonesia baru-baru ini.

Insyaalah dari pemerhatian kami dari puncak ada beberapa laluan lagi yang boleh kami ikuti.

di belakang sana Bukit Kerong

Membelah batuan

Membuka jalan menebas hutan

Redup - Memasuki denai yang merimbun

Berpatah balik

Kawasan tanaman semula getah

No comments:

Post a Comment