Wednesday, April 24, 2013

Darulaman Bike Park: Membina Untuk Menunggang Bersama

Tarikh  :  20 April 2013          
Trek    :   Darulaman Bike Park
Jarak   :  ± 6km - 10km
Lokasi : Suasana Permai (Bukit Nara), Jitra, Kedah, Malaysia
Coordinate : N6° 15.168 E100° 26.730

Darulaman Bike Park dahulunya adalah sebahagian dari trek mainan kami. Asal namanya bukit Nara, sebuah bukit yang tingginya kurang dari 120 meter dan kini dimiliki oleh Darulaman Realty Sdn. Bhd.. Beberapa penganjuran pernah dilaksanakan di sini seperti Darulaman Jamboree (Jan 2011), Darulaman Downhill(Mei 2011), Kayuhan Santai bersama team Perlis dan Girls & Women Jamboree (2012), disamping kunjungan tidak rasmi beberapa team Downhill.

Bagi menjadikan bukit ini ‘hidup’ semula sesuatu perlu dilakukan, sehubungan dengan itu pihak KeDH berusaha untuk menganjurkan event downhill dan mereka sudah mula memperbaiki trek ini sejak bulan Mac lalu. Aku dan beberapa rakan lain menumpukan kepada laluan XC. Laluan lama diperbaharui, laluan baru dicari.

Kini trek ini sudah sedia untuk di tunggangi. Trek yang redup dinaungi pepohon pokok dan sesuai untuk dikayuh pada siang hari. Treknya tidaklah panjang tapi cukup untuk memberi kepuasan dan menaikkan adenalin. Hari ini bersama beberapa rakan menguji  trek ini sambil mengkaji kesesuaian laluan. Kesempatan juga diambil bagi menilai beberapa laluan yang ada potensi untuk dibuka lagi bagi menambah koleksi laluan di sini. Pada yang berminat, silalah bertandang ke trek ini.

Lagi Gambar di FACEBOOKku

Darulaman Bike Park

Darulaman Bike Park2

Bukit Nara menganjur memanjang  ±1.6km. Permulaan dengan mendaki laluan air berdekatan pintu masuk Suasana Indah hingga ke kawasan lapang sebelum mendaki lagi hingga tiba ke tempat perlepasan DH (N6° 14.751 E100° 26.880) setinggi 111 meter. Dari sini laluan menurun dan boleh mengambil beberapa pecahan laluan.

Halangan berupa ‘drop’ dari pokok yang tumbang

Berteknikal: Liang liuk menurun

Akar-akar kayu yang merintang

dikanan jurang didepan curam, keyakinan dan skill dipupuk

Akar-akar pokok menambahkan adrenalin

turun terus ke trek Downhill

Aksi Selamberr Wan Blitz di ‘Jump’ baru

DH trek: Melonjak di halangan yang baru dibina (dahulu dikenali sebagai ‘Jump Unta’)

‘Loncatan’ Penyudah …..

No comments:

Post a Comment