Thursday, February 07, 2013

Bukit Pak San: Bertiga Mengulang

Tarikh : 02 Februari 2013 , Sabtu 
Mula : 8.15 pagi 
Jarak : 11.6 km
Rider: 3 orang – Pudin TTG, Abang Ronn & Zam KBS. 
Trail Guar Batu Hitam 1, Changloon, Kedah. 
Coordinate: N6° 23.735 E100° 22.287 (di Puncak)

Pelan asal untuk ke Sungai Badak Changloon tetapi ditukar ke sini kerana untuk memberi peluang kepada Abang Ronn meninjau dari kejauhan Bukit Telipong sebelum cubaan untuk mendaki dan mencari laluan sambungan hingga ke Trek RUN10.

Kami memulakan kayuhan pada jam 8.00 pagi dari kampung Guar Batu Hitam. Melalui kawasan tanaman semula kebun getah. Di kawasan ini terpaksa menolak naik untuk sampai ke puncak kerana laluan curam dan batu-batu yang longgar. Tiba dipuncak, menikmati pemandangan dan sarapan nasi lemak di pondok. Selesai sarapan aku cuba untuk mencari jalan turun hingga ke kampung Kolam namun terpaksa dibatalkan atas faktur masa dan kurang persediaan.

Berpatah balik ke pondok dan aku cadangkan untuk mengikuti laluan dahulu namun ± 200 meter aku melihat ada denai baru. Mengikuti denai ini sehingga berjumpa kawasan yang diterangkan untuk tanaman getah. Di sini kami dapati teres-teresnya agak curam dan menurun hingga ke lembah disamping banyak berlaku runtuhan akibat hakisan air.

Setelah terlihat ada laluan maka kami berpakat untuk mengikuti laluan tersebut dan menurun hingga terjumpa pagar yang berkunci. Laluan ini keluar ke Felda Guar Napai. Kayuhan tamat pada jam 11.30 pagi

Kawasan tanaman semula getah (±700 hingga puncak)

Huaa kuat

Di belakang sana Bukit Rawa

Cikgu Alias & Abang Ronn

Menikmati sarapan pagi dipuncak

Denai: Abang Ronn pernah ke sini ±10 tahun lalu

Meninaju & Menilai Laluan (curam ooo & tiada laluan)

Akhirnya jumpa laluan ini tetapi seperti usang(lama ditinggalkan)

Alamak depa boh pagar pulak

P2020556-horz

Haaa kena ragas! (sori tuan tanah)

No comments:

Post a Comment