Thursday, February 14, 2013

Kayuhan Angpau: Menuju Puncak Jitra

Tarikh  :  11 Februari 2013, Ithnain 
Lokasi Mula: Sharifah Collection, Jln PJ 6,Pekan Jitra 2, Jitra, KEDAH
Coordinate: N6° 15.518 E100° 25.151 (Mula) 
Jarak   :  ± 31 km
Peserta:  28  orang 

Sempena cuti sambutan Tahun Baru Cina, team RedFlag Jitra telah menganjurkan satu kayuhan ‘Jelajah Puncak Jitra’. Kayuhan mengelilingi/menjelajah  bukit bukau yang melatari Jitra dan seterusnya mendaki ke puncak tertinggi, Bukit Payung. Seramai 28 rider menyertai kayuhan ini, gabungan baru & lama.

Kami memulakan kayuhan pada jam 8.00 pagi dari Kedai Sharifah Collection di Pekan Jitra 2. Mengambil jalan Kelubi dan menuju ke Taman Tunku Sarena. Disana seramai 11 orang rider lagi sedia menanti dan bergabung dengan mendaki Bukit Kelubi sehingga pada ketinggian 129 meter lalu membelok ke kanan mengambil laluan menurun ke arah Kota Mengkuang. Menyaksikan pemandangan yang cantik dan DH yang menerujakan sejauh hampir 800 meter ( tetapi AWAS! batu-batu longgar yang boleh menyebabkan kegelinciran) sebelum berhenti menanti rakan di persimpangan (perkampungan). Bermula dari sini laluan Kedah Jamboree 2009 disusuri.

Cabaran sebenar bermula pada ±km 13 selepas melewati dangau dimana pendakian bermula sehinggalah terpaksa menolak naik sejauh ±300 meter. Bukit yang agak curam yang menyukarkan untuk mengayuh dengan batuan yang longgar bahkan untuk melangkah pun sukar kerana kasut tidak mencengkam. Di sini aku sudah kekeringan air, dengan hanya berbekalkan 500ml air, perit, panas dan kudrat diguna untuk menolak, aku sudah kehausan dan keletihan namun aku berjaya juga sampai ke ke pondok di ketinggian 403meter. Rehatkan badan sambil meneguk air dari camelbak Md. Noor. Alhamdulillah aku kembali segar.

Jam 11:45 pagi, bermulalah ‘reward’ dengan DH sejauh ±4 km.

Terima kasih pada team Redflag atas penganjuran acara ini. Sesungguhnya kayuhan ini menyatu yang baru dan lama, memperbaharui semula laluan sambil  memartabatkannya. Boleh diketengahkan  dan memberi pilihan kepada peminat-peminat MTB untuk dinikmati.

Lagi gambar di FACEBOOK

Jeljah Puncak Jitra

laluan jelajah puncak Jitra

Tempat bermula: Jln PJ 6,Pekan Jitra 2, Jitra, KEDAH

Mehat the Navigator

Aksi Muhammad Shahrul Iman (Ravi) & Ah Pang

Mendaki Bukit Kelubi

DH ke arah Kota Mengkuang

Laluan Kedah Jamboree

Jaga kepala Zann

Cabaran bermula

barisan sweeper

penderaan fizikal

Geng UNIMAP : Bae & Min

Permatang antara 2 bukit

huuuuu

Aksi Din .. DH yang panjang. Awas batuan longgar

No comments:

Post a Comment