Monday, July 09, 2012

Bukit Kelubi: Puncak Yang Indah DH Yang Resah

 

IMG_0159

Tarikh : 7 Julai 2012 (Sabtu)
Mula : 07.30 Pagi
Lokasi: Trek Bukit Kelubi, Jitra, Kedah 
Jarak Kayuhan : ± 12.5 Km 
Rider: 24 Orang 
Coordinate: N6 16.154 E100 27.745 (@ puncak)

Hari ini geng Jitra, Alor Setar, Penang dan Perlis (GTG, Cilista dan individu) tampil bagi menikmati acara yang dikenali sebagai ‘Double Pleasure Ride’ . Kayuhan yang  diatur oleh saudara Md. Nasron dan berjaya menghimpun 24 orang penunggang sepeda bukit dari negeri berjiran. Keazaman dan kecekalan dan rasa tanggungjawapnya sebagai penganjur hingga sanggup tampil meraikan rakan-rakan walau baru menerima bayi(semalam). Tahniah diucapkan kepada saudara Nasron atas ‘komitmen’nya itu.

Bukit Kelubi diterokai oleh saudara Nasron bersama team Redflag(termasuk aku) sekitar penghujung tahun 2009 lalu. Berada dibelakang Taman Tunku Sarina dan terletak dalam kawasan hutan simpanan Bukit Payung yang mana masih ada lagi puncak lain seperti Bukit Sapi(330 m), Bukit Haji(360m), Bukit Payung(330) dan Bukit Lalang dan lain-lain lagi. Hutan sekitarnya sudah mula diterokai dan dicerahkan untuk tanaman getah oleh penduduk tempatan. Penerokaan ini secara tidak langsung mewujudkan banyak denai-denai baru yang ada potensi untuk diterokai. Ketinggian trek ini  sekitar 295meter sahaja. Diatas panorama indah yang jelas menampakkan keselurahan pekan Jitra, Kepala Batas, Wang Tepus, Tunjang dll. Wah! sekian lama kami tidak kesini (hampir setahun). Trek ini salah satu pilihan kayuhan mingguan kami dan menjadi sebahagian dari  rutin kayuhan malam terutama pada bulan Ramadhan(time ni hantu iblis kena tambat..tu yang rajin naik ke sini malam-malam  hi hi).

Di kenali sebagai ‘Double Pleasure’ kerana peserta akan menikmati penat dan adrenalin turut meningkat di dua buah bukit iaitu bukit kelubi dan Darulaman Bike Park. Setelah penat mengayuh dan menolak hingga kepuncak, rider akan menikmati ‘reward’nya iaitu DH yang panjang dilaluan yang terbuka luas sejauh hampir 3km. Kemudian akan melalui ‘single trek’ di Bukit Gundam sebelum ke Bike Park untuk mempelajari beberapa teknik asas DH. Single trek ini julong di dedahkan  kepada peserta luar. Insyaalah satu laluan XC akan dibangunkan bersesuaian  dengan jolokan ‘bike park’. Keseronokkan dikongsi terutama kepada team Perlis yang baru tukar menggunakan AM @ FS dimana mereka dapat mencuba dan merasai keenakan ‘empok’nya ekor lembut disamping mempelajari beberapa teknik DH asas.

Lagi Gambar di FACEBOOK

Bukit Kelubi

Elevation Bukit Kelubi

Tudia:.. dari kaki ke puncak hanya 2.45km jer

 

IMG_0131

Yamm .. bawa Mondraker hari ini

IMG_0135

Fasa Pertama: Menarik nafas panjang

IMG_0144

Fasa Kedua: Kayuh semampu yang boleh

IMG_0148

Fasa Ketiga: Halwa mata, Menikmati pemandangan

IMG_0151

Fasa Ke empat: Tolak basikal

IMG_0157

Fasa Lima: Rehat & Rawat

IMG_0161

Fasa 6: beratur tolak naik

IMG_0174

Sampai dahhh dipuncak.. kalau awal sikit pasti kami akan diseluputi kabus yang dingin

IMG_0179

Fasa 7: Bergambar di puncak Jitra

IMG_0202

Fasa 8: Reward setelah penat menolak dan kayuh …DH

IMG_0205

Jamu mata lagiiiiiii

IMG_0215

Laju ..tapi hati-hati ada batuan longgar

IMG_0232

Nak masuk single trek

IMG_0237

Single track yang teduh di belakang Darulaman Bike Park

IMG_0242

Latihan di ‘Tangga Kejayaan’(pump track)

IMG_0256

Ujian asas: Drop! how to it

IMG_0264

Praktikal: tackle drop 10 kaki ..haaa bolehpun. Betulkan teknik dan selebihnya biarkan gerek buat kerja

No comments:

Post a Comment