Thursday, October 03, 2019

Jejak Keturunan & Warisan: Masjid Lama Taiping

Tarikh        :   29/08/2019
Lokasi        :  Taiping, Perak, Malaysia    
Coordinate : 
N4.84945° E100.73733°

https://goo.gl/maps/nQTsbcwptLSkGjgL7

Kami ke bandar Taiping yang menjadi ikon sejarah Malaysia. Taiping yang nama asalnya ialah Klian Pauh dibangunkan oleh Long Jaafar ekoran penemuan bijih timah pada 1840an. Nama ‘TAIPING’ tercetus daripada pertelingkahan 2 kumpulan kongsi gelap utama iaitu Gee Hin Dan Hai San. Taiping menjadi penting kepada penjajah British dan menyebabkan bandar ini membangun. Kedudukannya sebagai ibu negeri juga telah menyebabkan banyak prasana dibina sesuai dengan status dan kepesatan perkembangan ekonominya.

Kami singgah di  masjid lama  Taiping atau Masjid Melayu dan juga dikenali sebagai Masjid Tengku Menteri yang banyak menyimpan rahsia tentang keluarga Laksamana Muhammad Amin. Kami meninjau masjid dan menziarahi kubur beberapa tokoh yang bersangkutan.
Masjid ini telah dibina pada tahun 1897 oleh keluarga Ngah Ibrahim. Asalnya ia adalah sebuah madrasah kayu dan ia dibina dari batu dan menjadi masjid pertama sedemikian pada era tersebut. Seni binanya banyak dipengaruhi gaya Belanda- Inggeris.

Masjid ini masih kukuh dan teguh berdiri sejak lebih 120 tahun dan menjadikan ia sebagai masjid yang tertua di bandar Taiping. Ia telah digazetkan sebagai bangunan warisan di Taiping.
Di belakang masjid ini terdapat banyak makam dan kubur lama tokoh-tokoh dan insan yang hebat dan terkenal samada di Perak dan  Tanah Melayu, Ia dijaga dan dipelihara  dengan baik sehingga ke hari ini. Orang pertama yang disemadikan disini ialah Toh Puan Halimah Bt Laksamana Muhammad Amin yang meninggal dunia pada 12/11/1899.

Kami menyimpulkan bahawa sejarah Taiping bukan sekadar penanda kepada sejarah Perak semata-mata bahkan ia menjadi ikon persejarahan dan pembangunan negara kita. 
Antara makam kaum keluarga Laksamana Amin
Makam Dato' Meor Abdul Rahman (antara guruku yang mengajar erti seni)
Pejuang kemerdekaan yang juga bekas presiden Pas ini pernah menuntut di pondok Pulau Pisang, Jitra. (Dr. Burhanuddin al-Helmi dihantar belajar oleh ayahnya di Pondok tsb dimana Tuan guru pondok itu ialah Tuan Guru Haji Salleh Ismail iaitu sahabat kepada bapanya). Beliau juga adalah pengasas perubatan homeopathy di Malaysia.
BERSAMBUNG ....

Pautan Kembara Berkaitan

No comments:

Post a Comment