Monday, May 18, 2015

Trek Hosba: Menjejaki Laluan Baru

Tarikh : 15 Mei 2015 (Jumaat)
Masa  : 8.05 pagi 
Trek   : Trek Hosba, Kg. Alor Janggus, Changloon, Kedah DA
Rider  : 3 Orang – Pudin, Nasron & Haji Zaim
Jarak  : 10.1 km
Max Elev  : 139 meter
Coordinate: N6° 21.703' E100° 25.271'

Iltizam kami untuk mencari trek Hosba dipenuhi hari ini. Dek kerana itu juga aku menangguhkan beberapa program bersama keluarga hari ini.

Pagi ini kami memulakan kayuhan dari RTC Napoh menuju ke kampung Alor Janggus, memasuki denai yang membawa kami ke kawasan kebun getah dan kelapa sawit. Teruskan kayuhan menuju ke arah bukit Alor Janggus. Di sini kami menjumpai denai laluan binatang tetapi semak ditumbuhi anak kayu. Kami menelusi laluan ini sambil membuka jalan dengan menebas sehingga berjumpa kawasan kebun getah yang ditinggalkan. Di kawasan kebun getah kami mengenalpasti  laluan supaya ianya mencabar maka tereslah diredah. Mencuba sendiri penurunan agar ianya selamat dan sesuai digunakan. Seterusnya kami menuju ke sebuah bukit lagi yang kelihatan agak cerah kerana ditanami dengan kelapa sawit dan perlu menebas samun untuk menuju ke arah kawasan kebun getah sebelum keluar ke jalan raya melalui kawasan dusun.

Puas hati dengan hasil pencarian hari ini kerana ‘lapisan asas’ sudah diperolehi. Beberapa pecahan laluan akan diterokai kemudiannya bagi melengkapkan satu jalinan laluan yang teratur.

Memasuki laluan menuju kebun getah

menjumpai laluan

Pokok gaharu ???

menjelajah teres

memeriksa/menilai laluan

mencuba laluan

menebas laluan menuju ke kawasan kebun getah

Dikawasan dusun

No comments:

Post a Comment