Sunday, May 31, 2015

Trek Hosba: Kelangsungan Pencarian - Fasa Ke 2

Tarikh : 28 Mei 2015 (Jumaat)
Masa   : 8.05 pagi 
Trek    : Trek Hosba(Baru), Kg. Alor Janggus, Changloon, Kedah DA
Rider   : 3 Orang – Pudin, Nasron & Haji Zaim
Jarak  : 8 km
Max Elev  : 187 meter
Coordinate:
N6° 23.393' E100° 24.709'
Pencarian trek Hosba (baru) masih berterusan. Seperti sebelumnya pencarian ini dilakukan oleh 3 orang ahli tetap dan misi hari ini ialah mencari jalinan laluan sehingga bertemu dengan laluan sebelum ini.
Dalam usaha mencari laluan, kami perlu memahami kawasan terlebih dahulu. Oleh itu kami menjadikan jalan utama penoreh sebagai asas/panduan sebelum pecahan laluan berikutnya dicari. Menilai ‘contour’ bukit agar satu pendakian yang sesuai dan penurunan yang menarik dapat dilakukan. Mencari  kawasan yang ada kelainan seperti hutan renek, hutan buluh supaya dapat merasai kelainan suasana.
Permulaan kayuhan kami meredah sebuah bukit yang ketinggiannya ±187 meter. Bukit yang bersih, cantik dan laluan mendaki yang luas ( baru lepas di tolak). Beberapa ekor anjing kelihatan berkeliaran disini namun tidak mengganggu kami. Termengah-mengah menunjai naik hingga sampai ke atas. Dari sini nampak banyak potensi laluan yang boleh diketengahkan. Kami menelusuri jalan utama dahulu supaya dapat memahami jalinan laluan dikawasan ini. Laluan ini membawa kami  memasuki kawasan ladang getah dan seterusnya menuju ke sebuah bukit kecil yang ditumbuhi dengan pokok buluh. Hmmm.. sampai disini aku dapat rasakan seperti pernah sampai disini satu ketika dahulu dan disahkan apabila bersua dengan hutan buluh ini. Kalau dahulu aku keseorangan disini, tanpa teman, tanpa garmin, redah tanpa haluan hingga tersekat dikawasan hutan buluh ini dan dikelilingi oleh anjing.  Kini, di hutan buluh ini sudah kelihatan denai pencari rebung, kami telusuri denai-denai ini hingga berjumpa anak sungai dan seterusnya membawa kami ke kebun getah. Di kawasan ini kelihatan banyak teres-teres yang menarik dengan akar-akar pokok yang berselirat yang pasti memberi cabaran kepada kami kelak.
Kami terpaksa memendekkan pencarian kerana masa yang suntuk dan mengambil keputusan untuk berpatah balik dan secara tidak sengaja bertemu dengan persimpangan laluan yang kami cari dahulu.
Pencarian hari ini sangat berjaya kerana sambungan jalinan asas laluan sudah ditemui. Selepas ini akan ada pecahan-pecahan laluan dari laluan asas ini. Maka dengan ini bertambah lagi koleksi trek mainan kami, Insyaallah
Dari Kebun Getah memasuki kawasan hutan buluh
menjejaki laluan di dalam hutan buluh
di sana ada laluan keluar
menyusup mencari laluan
Keluar dari kawasan hutan buluh

Meninjau potensi laluan

No comments:

Post a Comment