Tuesday, May 12, 2015

Trek Hosba: Kenangan Indah Dalam Lipatan Sejarah

Tarikh : 08 Mei 2015 (Jumaat)
Masa  : 8.15 pagi 
Trek   : Trek Hosba, Kg. Alor Janggus, Changloon, Kedah DA
Rider  : 4 Orang – Pudin, Nasron, Cikgu Fisol & Ezzard
Jarak  : 13.9 km
Max Elev  : 117 meter
Coordinate: N6° 23.369' E100° 24.229'

Trek Hosba dahulu dikenali sebagai trek teknikal semulajadi. Trek ini mula dijelajahi sekitar tahun 2011. Ia menjadi trek pilihan selain trek yang sering aku dan sahabat sering bermain sekitar gugusan bukit di Jitra seperti CP3, Bukit Kelubi, Gajah Teriak, Jati Perik dan sebagainya. Trek ini adalah inspirasi dari Trek Bukit Kiara yang sering kami tandang sebelum ini. Trek penuhnya sejauh ±22km dan mempunyai 4 seksyen dan 4 tahap kesukaran.  Trek yang memerlukan  keyakinan diri,  daya tumpuan dan teknik yang betul.

Lama juga kami tinggalkan trek ini kerana memberi tumpuan kepada  beberapa trek lainnya seperti gunung Jerai dan sebagainya. Tambahan mendengar bahawa projek tanaman semula akan dilakukan. Kini hampir sebahagian besar trek telah hilang akibat projek tanaman semula. Di ‘Felda Trail’ dan ‘Siamese Trail’ bukit-bukitnya sudah digondolkan. Tiada lagi single trail untuk meliuk dicelah pokok getah, tak dapat lagi merasa henjutan dan lambungan di ‘seksyen Urge’(Pump track) . Keenakan membelah akar yang melintang dan merasai penurunan yang gayat sambil merentas alur air di seksyen ‘Hoppy Go Lucky’ dan ‘V-Roots’.

Yang ada hanyalah laluan  yang hambar tanpa naungan, panas disambar terik mentari. Sayup mata memandang bukit-bukit gondol yang luas dan lawas. Sesekali keliru di lokasi dan masa yang lama diambil untuk mengingati kedudukan.

Walaubagaimanapun insyaallah, iltizam aku dan Nasron (sambil dibantu oleh lain-lain sahabat), akan meninjau denai-denai di bukit, kebun getah, hutan renek dan hutan buluh bagi mencari ganti jalur yang sudah pupus itu. Sedikit masa diperlukan kerana pencarian memerlukan kerjasama dan kini saudara Nasron lebih memberi tumpuan kepada Gunung Jerai kerana melayan permintaan rider luar yang setiap minggu datang bagi merasai trek disana.

Permulaan dari  Haji Fauzi Trail. Dibawah naungan rimbun pohon yang menghijau

Memasuki sebahagian Felda Trail

Jom ke sana !

 

‘Dogiang’ kerana udah digondolkan

Bukit Gendang raya di hujung sana …

No comments:

Post a Comment