Wednesday, July 02, 2014

Tasik Cermin: Tasik Indah Yang Tersembunyi

Tarikh : 11.06.2014 
Lokasi  : Tasik Cermin, Gunung Rapat, Ipoh, Perak, Malaysia    
Coordinate: N4° 33.560' E101° 07.210'

Lama benar menyimpan hasrat untuk menjengah ke lokasi ini, peluang terbuka apabila menemani isteriku untuk ke Putrajaya tempohari. Kesempatan digunakan sepenuhnya untuk bersama keluarga  mengunjungi lokasi ini

Dengan berbekalkan maklumat lokasi koordinate kuari, aku membiarkan ‘Garmin’(GPS) menunjuk arah laluan ke lokasi ini. Dari situ aku tercari-cari pintu gua yang terletak tidak jauh dari situ. Dari pintu gua kami berjalan ± 50 meter melalui terowong buatan yang agak gelap. Menggunakan Handphone bagi menyuluh jalan menelusuri gua  untuk jumpa tasik ini. Dihujung sana sudah nampak Tasiknya yang dikelilingi sepenuhnya bukit batu kapur. Airnya yang menghijau bak cermin dengan panorama bukit dan hutan yang memukau. Ada pelantar besi khas yang dibina yang membolehkan kami meninjau dan bergambar berlatarkan tasik ini. Kebetulan angin bertiup membuat daun-daun berguguran ke dalam tasik dan menyejukkan badan. Fuhhh indah… sungguh tenang dan nyaman disini.

Terletak lebihkurang 5km dari Tol Simpang Pulai. Untuk ke sana, dari Lebuhraya Utara-Selatan boleh keluar dari Tol Simpang Pulai (Exit 137). Selepas Tol dipersimpangan lampu isyarat belok kanan dan ikuti jalan menghala ke Ipoh sejauh 4km sehingga jumpa bangunan ACM Automative Corp (disebelah kanan) dan telusuri mini tar sehingga ke kawasan kuari batu (yang masih beroperasi). Dari sini anda boleh bertanyakan kepada pekerja kuari atau pemandu lori lokasi pintu gua.

Terpaksa melalui kawasan kuari batu ini dahulu untuk sampai ke pintu gua

di hadapan pintu masuk terowong

dihujung terowong

Pemandangan tasik yang indah permai

5 comments:

  1. macam xder orang jer..seram pulak nak pergi..

    ReplyDelete
  2. OK jer .. tapi biarlah berteman

    ReplyDelete
  3. Cantiknya tapi mcm takut nak lalu terowong tu.. Klu perempuan jer pergi mesti bahayakan

    ReplyDelete
  4. Cantik nya....saya bermnt nak kaji tempat ni.. boleh bantu saya x

    ReplyDelete
  5. Huiii bestnyer...indah sesgt2...
    Pergi cepat sebelum gua tu tutup...hihi...

    ReplyDelete