Tuesday, July 15, 2014

Bukit Kelubi: Mengecapi Moreh Dipuncak

Tarikh : 11 Julai 2012 (Jumaat) = 13 Ramadhan 1435H
Mula : 11.30 Malam
Lokasi: Trek Bukit Kelubi, Jitra, Kedah 
Jarak Kayuhan : ± 6 Km (Naik & Turun) 
Kehadiran: 15 Orang 
Coordinate: N6 16.154 E100 27.745 (@ puncak)

Kayuhan Malam Bukit Kelubi bermula sejak tahun 2010 dan bagi meneruskan tradisi ini maka saudara Nasrol telah mewar-warkan dalam FBnya dan berjaya menarik perhatian 15 penunggang untuk memecah peluh jantan dengan mendaki dan merasai peningkatan adrenalin semasa penurunannya.

Seusai solat tarawikh kami berkumpul di Anjung Kelubi sambil menanti kehadiran rakan.. Permulaan acara dengan bacaan doa yang dipimpin oleh Al Ustaz Raja, memohon keberkatan dan keselamatan dan pada jam 11.30 malam gerombolan ini berbondong-bondong mendaki Bukit Kelubi. Berbekal lampu dan sinaran bulan menerangi laluan memacu naik dan lancar pengendalian. Kayuhan ini juga disertai oleh 2 orang mashall bermotor dan sebuah Suzuki 4 x 4 yang bertindak sebagai sweeper (penerang jalan) dan membawa kelengkapan moreh.

Setelah hampir 1 jam berhempas pulas melawan graviti, pada jam 12.10 am semua selamat tiba ke puncak. Melepas lelah menikmati panorama sambil menanti kopi dibancuh. Moreh yang ringkas iaitu  kopi sambil cicah roti kering dan koteow goreng sememang lazat dinikmati. Apatah lagi angin pagi yang sejuk dan nyaman menyapa pipi .

Lebih sejam kami dipuncak dan sebelum penurunan bermula sedikit taklimat ringkas diberi oleh saudara Nasron. Jam 1.20 pagi kami pun mula turun. Penurunan yang berhati-hati dengan laluan yang curam ditambah batuan yang longgar. Semua deria perlu peka terutama mata kerana tiada diduga apa dihadapan, lubang dan bonggol tidak jelas kelihatan yang boleh membawa kepada kejatuhan.

Alhamdulillah, semua penunggang selamat sampai ke bawah. Sesungguhnya kayuhan malam sememangnya unik kerana ianya mencabar dan mempunyai risiko disamping perasaan yang bercampur baur antara seronok, gementar dan mendebarkan dan ianya akan diteruskan lagi pada masa hadapan. INSYAALLAH …

berhimpun

Bacaan doa oleh Ustaz Raja Azrifuddin

Marshall mengawasi penunggang

Nah Haih … bercerau peluh

Santa Cruz Blur LT - Sudah mengenali diri

Acara moreh

Penurunan …

1 comment: