Monday, July 07, 2014

Al Jazeera: Restoran Nasi Arab Di Alor Setar

Tarikh : 27 Jun 2014
Lokasi : No 81, Kompleks Perniagaan Utama, Jalan Sultanah Sambungan, Alor Setar , Kedah, Malaysia
Coordinate: N6° 08.570' E100° 21.981'

Nasi Mandy merupakan antara makanan kegemaranku. Kunjunganku ke Mekah dahulu telah mencetuskan kegemaranku kepada makanan ala Arab ini. Tidak hairanlah mendengar khabar adanya kedai nasi arab baru dibuka pasti aku kunjungi bagi menikmati juadahnya.

Hari ini aku bersama keluarga mengunjungi Restoran Nasi Arab Mandy Al Jazeera yang terletak di No 81, Kompleks Perniagaan Utama, Jalan Sultanah Sambungan, Alor Setar atau untuk memudahkan pencarian, ia terletak dibelakang Bank Islam cawangan Alor Setar.

Ianya dibuka ± 2 bulan dahulu dan di miliki oleh Ustaz Zakaria (seorang pensyarah Di Insaniah). Di antara hidangan yang terkenal di restoran ini adalah Nasi Mandy Ayam dan Kambing, Mandy Siakap , Shish Tawooq Kambing/Ayam, Kari Kambing, Kebab, Shawarma, sandwich, Basbusah dan macam-macam lagi. Wardrope nya yang cukup ringkas dengan suasana arab. Siaran TV satelit saluran arab sentiasa dipasang. Ia dikunjungi oleh penuntut dan tenaga pengajar Insaniah samada dari luar negara (Timur Tengah) dan penduduk tempatan. Ia juga menjual barangan dari negara Timur Tengah/Mediteranean seperti minyak zaitun, madu lebah, habatus sauda dan lain-lain lagi.

Pesanan dicatat dalam arab dan pastinya disini aku memilih Nasi Mandy kambing manakala keluargaku memilih Mandy ayam dan Shawarma ayam. Tidak perlu menunggu masa yang lama bagi mendapat hidangan yang dipesan. Wow .. nasinya sedap berbau harum dari beras basmathi yang panjang dan dimasak dalam ketuhar khas oleh tukang masak yang telah terlatih (mendapat bimbingan & tunjuk ajar dari tukang masak Mesir dan ustaz sendiri). Nasi yang dihidangkan dengan salatah, sup, sos khas dan sedikit sayuran.

Restoran ini juga menyediakan Nasi Mandy pakej keluarga untuk 4/2 orang atau pakej untuk 30 orang dengan harga yang berpatutan.

Ianya dibuka setiap hari (kecuali hari Ahad) dari jam 11.00 pagi – 11.00 malam.

Bagi mendapatkan maklumat lanjut atau membuat tempahan bolehlah menghubungi talian berikut: 0111 4500 330/0111 1 911300

Antara menu yang disediakan

Mandy Kambing

Mandy ayam

Antara barangan timur tengah yang dijual

1 comment: