Monday, March 31, 2014

Bukit Lengkuas: Menilai Kawasan, Mencari Laluan

Tarikh : 29 Mac 2014
Jarak : ±10 km
Max Elev : 106 meter
Coordinate: N6 12.563 E100 27.389

Mencari kelainan di tempat baru. Merasai sesuatu yang baru dibukit yang tidak sama setiap minggu. Itu sudah menjadi rutin mingguanku. Aku memang sukakan bukit kerana dari puncak, tinjauan yang luas dapat dilakukan. Aku akan mengambil masa yang agak lama dipuncak semata-mata untuk menilai dan meninjau laluan. Selepas itu aku akan mengupload data garminku ke komputer lantas menilai setiap laluan yang ku tempuhi. Oleh itu setiap hujung minggu sentiasa ku tunggu, masa untuk mencuba trek yang bakalku lalui. Kadangkala aku akan meninjau dahulu dengan menaiki motosikal atau berkereta agar tidak terkeliru di denai-denai yang bakalku lalui.

Hari ini, 8.00 pagi aku bersama Zam Bank Rakyat terus mengikuti trek yang telahku nilai minggu sebelumnya. Permulaan kayuhan dengan pendakian yang pendek. Diketinggian sekitar 100 meter, aku meninjau 2 daerah sambil menghargai keindahan alam ciptaan Ilahi. Beberapa denai kami jumpai namun dipenghujungnya semak sudah meninggi. Sebetulnya aku sudahpun ke kaki bukit ini beberapa tahun lalu ketika proses penebangan dan tanaman semula.

Sudah menjadi adat, bila ada naik tentu ada turunnya. Penurunan kami memang menerujakan tetapi sedikit curam. Selepas turun kami mengikuti denai seperti yang aku teliti dari atas bukit, memasuki kebun getah yang kini sudah mula mengeluarkan dedaun baru. Redup, tenang dan cantik. Kami membatalkan pendakian  sebuah bukit  bagi menjimatkan masa kerana perlu menghadiri beberapa majlis kenduri.

Walaupun jarak kayuhan hari ini pendek, namun aku terasa puas kerana perancanganku lancar. Jalinan jalan yang boleh diterokai telah aku dapati…

Terang & lapang

Hulala ..Habuan bila naik …Penurunan

Misi separuh jalan

Perkampungan

Merehatkan diri seketika

Panas! -Hmmm … mau saja berendam disini di kala ini

No comments:

Post a Comment