Friday, March 14, 2014

Lubuk Timah: Berendam Antara Sejuk dan Panas

Tarikh  : 07 Mac 2014  
Lokasi  : Lubuk Timah, Simpang Pulai, Perak Darul Ridzuan, Malaysia
Coordinate: N4 33.603 E101 09.769 (Air Panas ) 
Coordinate: N4 33.498 E101 09.894 (Air Terjun)

Lubuk Timah mempunyai keunikan kerana terdapat air terjun yang sejuk airnya dan kolam air panas. Kolam air panas yang dibina semula terletak dipinggiran sungai dan air terjunnya yang mengalir disisinya. Terdapat sebuah kolam utama yang dibina dan dialirkan ke kolam kedua dan seterus ke dalam sungai.

Air terjun pula turun dari tembok binaan seperti empangan dari kiri dan kanan tembok (empangan). Kalau musim air yang banyak, air akan mengalir turun melalui tembok ini bagaikan Niagara Fall. Mengikut cerita, empangan ini dibina di sungai Anak Ayer Cina pada awal abad ke-20. Pembinaannya berkait rapat dengan kerja-kerja perlombongan timah pada waktu tersebut. Empangan setinggi ± 30 meter yang kini dipenuhi dengan pasir dan ada anak sungai mengalir. Di atas sana juga terdapat dusun dan ladang kelapa sawit milik penduduk tempatan. Ia menjadi lokasi percutian penduduk tempatan dan orang ramai terutama pada waktu cuti.

Terdapat kemudahan asas disediakan seperti tandas, surau dan bangku tempat rehat. Untuk masuk ke kawasan ini akan dikenakan caj sebanyak RM2.00 (kereta) oleh penduduk yang menyelenggara kawasan ini. Berhampiran kawasan ini kita akan jumpa kolam air panasnya dahulu.

Untuk ke kawasan air terjun, terpaksa berjalan atau berkereta sejauh 100 meter. Walaubagaimanapun anda dinasihatkan untuk berjalan kaki ke kawasan air terjun, tetapi tidak ada masalah sekiranya anda mempunyai kemahiran memandu dan mempunyai kenderaan pacuan 4 roda.

Lubuk Timah

Ia terletak ± 8 km dari Tol Simpang Pulai(Exit 137). Untuk ke sana, dari tol Simpang Pulai belok ke kanan di Lampu Isyarat pertama dan ± 500 meter (di lampu isyarat berikutnya) belok ke kanan menuju ke Cameroon Highland. ± 5km dari simpang jalan utama akan jumpa papan tanda kecil tunjuk arah dan juga papan tanda kuari dan melalui jalan yang sangat berdebu sejauh 1 km sebelum sampai ke lokasi air panas.

Papan tanda

Kolam air panas

Air terjun dari empangan

Kalau air banyak begini jadinya: foto dari internet

Pemandangan dari bahagian atas

anak sungai yang mengalir di bahagian atas empangan

No comments:

Post a Comment