Tuesday, February 21, 2012

Trek EX-5: Memperkemaskan Sistem Rantai & Engkol

 

imageKini tiba masanya aku mengupgrade lagi T-Rex aku. Kali ini tumpuan kepada sistem rantainya dengan memasang ‘Bashguard’ dan ‘Chainguide’. Alat ini biasanya didatangkan lengkap dari kilang bagi gerek jenis DH & AMT. Tetapi tak kisahlah jika basikal XC aku diperlakukan sebegitu rupa kerana tak luak kudrat dan tampak ranggi lagi pa.

Pengalaman mengayuh dilaluan berbatu menyebabkan piring rantai(chainring) yang besar dan pertengahan terhempap kepada batu/objek keras dan mengakibatkan gegiginya (chainring teeth) ‘rongoh’ atau patah. Begitu juga apabila melihat beberapa rakan mengalami kecederaan di betis/kaki apabila jatuh dan terkena gegigi piring rantai ini. Oleh itu, kini aku bersedia untuk melengkapkan basikalku dengan bashguad jenama ‘Raceface’ dengan rona biru sedondon dengan jalur basikalku. Aku terpaksa berkorban dengan membuang piring besar bagi menginstall benda allah ini. Namun tak kisahlah kerana piring besar jarang-jarang digunakan dilaluan offroad hanya kadang-kadang digunapakai untuk mencapai kelajuan tahap gaban apabila berada dijalanraya(tarmac).

Untuk mengawal rantai agar berada pada alur yang betul terutama apabila DH dilaluan yang berbatu atau di root section( yang akan ‘menghonggar’ basikal), maka alat untuk membantu melaras rantai (Chain guide) jenama Truvativ dipasang.

RACEFACE_BLU         11135_i_1 

Raceface Blue Ano Aloy             & Chain guide ‘meka’ Truvativ

image

Tudia …..hasilnya (crank aku dah tak nampak meka dah)

No comments:

Post a Comment