Translator

Tuesday, September 27, 2011

3 Jam @ 3 Bukit @ 3 Trek

IMG_3884

Tarikh: Sabtu – 25/09/2011

Rider:  8 orang - Nasron, Abang Ai, Zaim, Kapten Jamal, Pudin, Yus, Tandope & Zam KBS

Mula : 8.00 pagi

Float RP2-horz

Kembali beraksi dengan Fullsusku – Fox Float RP telah siap dipasang.  Masa yang sesuai untuk menguji servis yang dilakukan(Fox Float RP2 ku bocor tempohari – hantar servis ke Bikepro Centre). Setting dilakukan oleh saudara Nasron yang mahir dalam hal-hal teknikal. Penurunan Bukit yang empok lagi mantap macam baru.

Bukit Pertama adalah Bukit Kelubi yang memang serasi dengan kami. Ia menjadi medan bagi meningkatkan stamina terutama dalam pendakian. Penurunan yang laju kerana laluan yang luas tetapi agak berbahaya dibeberapa tempat kerana ‘batu-batu longgar’. Pernah beberapa rider menjadi ‘mangsa’nya  di sini. Oleh itu berhati-hatilah, Pandulah dengan ‘selamat’.

Bukit Kedua adalah bukit Tangki(diatasnya ada kolam simpanan air Tunku Intan Shafinaz). Bukit ini baru diterokai oleh saudara Zam untuk memberi peluang kepada rider-rider memahirkan pengendalian basikal. Bukit ini tidaklah tinggi cuma 35 meter sahaja. Oleh itu rider mampu untuk mengayuh ke atas sebelum mengambil beberapa penurunan berteknikal . Jaraknya cuma 400 meter sahaja tetapi dalam proses memanjangkan lagi dengan menambah beberapa drop dan sebagainya.

Bukit Ketiga adalah Bukit Nara – juga dikenali sebagai Bike Park. Ia menjadi lokasi Kejohanan Malaysian Downhill siri ke-3 tempohari. Terdapat 2 trek disini. Trek pertama adalah trek terjunan yang dibina untuk kejohan DH dan trek kedua adalah trek latihan yang sering digunakan oleh kami. Trek pertama kini nampak sedikit usang kerana lama juga kami tidak menjengah dan melakukan penyelenggaraan

Kini sudah tiba masanya untuk menamakan Trek di ketiga-tiga Bukit ini sebagi rujukkan dan panduan kepada rider-rider. Insyaallah kelab yang berdaftar akan diusahakan penubuhannya dan nama-nama yang sesuai akan dicadangkan dalam Mesyuarat Kelab .

setting

Nasron sedang ‘setting’ Float RP2 – TQ (Abang Ai atas pic)

IMG_3864

Bukit Kelubi: Rehat seketika

IMG_3877

Zam: Pasti pengendalian dan kawalan basikal lebih mantap dengan handle ‘Easton’

IMG_3881

Kayuhan pasti lebiih lancar dan licin dengan crank E13 ..(Jenuh nak ligan laa)

IMG_3824

Bukit Tangki : Kelajuan sebagai momentum untuk mendaki

IMG_3837

Switchback yang menarik

IMG_3912

Bukit Nara: Indah di sini

IMG_3913

Yakin boleh !

1 comment:

  1. hello over there! looks like you had a great ride! keep at it!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...