Friday, October 09, 2020

Misi     :  Trip Pantai Timur – Bermalam di Kemasik
Lokasi  :  Pantai Kemasik,  Kemaman, Terengganu
Coordinate :  N4.41746° E103.45788°

Dari Kemaman kami menghala ke utara menuju ke sebuah pantai yang cantik iaitu pantai Kemasik. Pantai yang cantik dengan pasirnya halus menguning bagaikan emas. Pantai Kemasik yang mendapat nama dari Sungai Kemasik yang mana muara Sungai Kemasik ini menganjur ke pantai yang terletak di Laut China Selatan. Keunikan pantai ini ialah “batu berkembar” yang menjadi mercu tanda pantai ini.

Kami tiba pada lewat petang dan tidak sempat menikmati sepenuhnya pantai ini. Kami mengambil keputusan untuk mencari penginapan di kawasan berhampiran dan menginap di sebuah homestay di Kampung Baru, Kemasik. Sebuah homestay yang selesa dengan harga RM60.00 semalam. Di kawasan perkampungan ini banyak homestay yang boleh diduduki dengan harga yang berpatutan.

Petangnya kami keluar semula ke pantai untuk bergambar dan di kawasan parkir ada pasar malam yang menjual makanan tempatan dan kami menikmati makan malam di kawasan berdekatan

Pagi besoknya, seawal pagi kami check out dan sekali lagi mengunjungi pantai ini. Kami mendaki beberapa batu batuan/bukit untuk bergambar. Batuan dan bentuk batu karang yang besar dan berwarna kehitaman bagaikan pantai di Bali pula pada pandangan kami.

Kami berjalan sepanjang pantai menikmati hamparan pantai berpasir yang luas dengan lagun yang terhampar kerana air laut surut. Menuju ke bongkah batu unik ini sudah semestinya menjadi fokus utama kami semasa bergambar

20200810_072148

20200810_073026

Pantai yang terhampar setelah air surut

20200810_073452

Batu kembar yang menjadi mercu pantai Kemasik

20200810_075033

Diatas Batu besar

Sinar pagi menembus celah batu