Saturday, October 03, 2020

BATTLE OF KAMPAR: KUBU PERANG DUNIA KE-2

 

Tarikh  :  07/08/2020 
Misi     :  Trip Pantai Timur - Menjejaki Kubu Perang
Lokasi :  Malim Nawar, Perak, Malaysia. 
Coordinate : N4.3322°, E101.1554°.

Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, kami singgah ke Kampar bagi melihat kesan sejarah peperangan Dunia Ke 2 yang dikenali sebagai ‘Lapang Tempur Kampar’.

Pertempuran Kampar berlaku selama 4 hari pada 30/12/1941 hingga 2/1/1942. Ia bertujuan menyekat kemaraan tentera Jepun oleh British setelah mereka gagal di Jitra dan Gurun dan dikatakan sebagai pertempuran paling sengit sepanjang kempen ketenteraan di Tanah Melayu.

Kampar pada ketika itu adalah sebuah pekan lombong bijih timah. Pemilihan Kampar dibuat oleh Lt Gen. Arthur Percival (Dikenali sebagai Jeneral yang menyerah kalah kepada Yamashita) berdasarkan kedudukan bukit yang strategik yang memberi kelebihan kepada pasukan meriam. 3 rabung masyhur di dalam pertempuran ini iaitu Green Ridge, Thompson Ridge dan rabung kubur dijadikan sebagai kubu pertahanan. Kubu-kubu ini dibina oleh tentera seramai ± 2,000 orang. Mereka bertungkus lumus membina sistem kubu peparitan (trench), lubang (fox hole), machine gun nest dari tanah dan disiapkan dalam tempoh 7 hari.

Kami hike ke atas bukit dari trail head (KLIK) untuk melihat tinggalan kubu yang dibina semula kerana tertimbus. Denai laluan yang jelas dan bersih memudahkan pergerakan kami. Kami menjumpai banyak kesan-kesan parit yang tertimbus dan menuju hingga ke bahagian atas.

Laluan masuk ke kawasan rabung

No comments:

Post a Comment