Monday, October 05, 2020

MASJID TERTUA DI TERENGGANU

 

Tarikh  :  09/08/2020 
Misi      :  Trip Pantai Timur - Masjid Lama Kampung Tuan
Lokasi  :  Kampung Gong Limau, 24000 Chukai, Terengganu
Coordinate : N4.23802°, E103.42300°

   

Berada di Cukai, kami tidak melepas peluang mengunjungi  sebuah masjid yang dikatakan  paling tua yang wujud di Terengganu.  Masjid berlantai panggung dan masih memiliki struktur asal.

Chukai satu ketika dahulu menjadi salah satu laluan persinggahan pengangkutan air. Masjid ini berada tidak jauh dari Sungai Limbong yang merupakan laluan masuk ke kawasan sini.

Pembinaannya diasaskan dalam tahun 1830 oleh Syeikh Abdul Rahman (Tuan Mandak) bin Syeikh Abdul Samad Al-Palimbani. Seorang ulama sufi yang turut berjuang menegakkan Islam di medan perang . Beliau berundur ke Kemaman setelah bapanya, Syeikh Abdul Samad Al-Palimbani syahid di Patani dalam peperangan menentang Siam. Rujuk catatanku mengenai Syeikh Abdul Samad Al-Palimbani (KLIK SINI)

Masjid ini bersaiz ± 9.23 meter x 8.70meter dan mempunyai 18 tingkap kecil (bersaiz ±60 cm). Katanya dibina hanya dari sebatang kayu cengal dari kawasan hutan berhampiran (Bukit Kuang). Sebanyak 12 tiangnya disambungkan menggunakan pasak (tanggam) dan tiada paku digunakan. Yang paling menarik adalah mihrabnya berbentuk melengkung. Dibuat dengan menebuk sebatang kayu cengal dan disokong dengan tiang tambahan. Ruang dalamannya lapang dan terbuka. Yang menariknya tidak mempunyai ‘tiang seri’ seperti masjid tradisional lain.

Berbumbung limas bungkus dengan 4 lapis (tingkat) dan menggunakan atap singgora (tanah liat). Dipuncaknya terdapat ‘BUAH BUTUNG’ yang diperbuat dari tembaga yang menjadi antara identitinya.

 

Masjid ini diistiharkan sebagai WARISAN KEBANGSAAN pada 2008. 

Ukiran bunga timbul dengan motif pokok kacang

Apa yang menariknya masjid ini masih mempunyai telaga berdinding batu bata merah dibina sejak masjid ini didirikan
ada penduduk yang datang ambil air dari telaga ini utk tujuan perubatan

No comments:

Post a Comment