Thursday, January 23, 2020

Memorial Pelanggaran Gajah/Keretapi

Tarikh      :  04/01/2020  
Memorial Tapak Pelanggaran Gajah
Lorong 14, Taman Melor,
36000 Teluk Intan, Negeri Perak
Coordinate: N4.02354° E101.04511° 
https://maps.app.goo.gl/fE4LTkFevUZLRvNy7


Penemuan bijih timah telah telah menjadikan jalan kereta api di Tanah Melayu semakin berkembang. Perkhidmatan kereta api Taiping – Port Weld (kini dikenali sebagai Kuala Sepetang) diperkenalkan pada tahun 1885. Manakala jalan kereta api Tapah Road – Teluk Anson (Teluk Intan) sejauh 25km  beroperasi secara rasmi pada tahun 18 Mei 1893 (Pembinaannya memakan masa selama 2 tahun iaitu dari tahun 1891 – 1893). Ia berperanan mengangkut bijih timah dari Lembah Kinta ke pelabuhan Teluk Intan yang menempatkan dermaga di Jalan Denison (kini dikenali sebagai Jalan Wah Keng Jooi).

Sejarah awal kereta api diserang gajah berlaku dalam pada 17 Sept 1894 di landasan antara Teluk Anson ke Tapah Road. Kereta api wap dengan 3 gerabak yang bergerak laju bertembung secara berhadapan dengan gajah jantan yang menunggu bersama sekawan gajah lain. Rempuhan ini menyebabkan gerabak tergelincir dan bahagian enjin mengalami kerosakan. Semua penumpang selamat kecuali pemandunya yang tercampak keluar dan gajah tersebut mati di tempat kejadian.

Lokasi tapak ini terletak di belakang Taman Melor dulu dikenali sebagai Kampung Bahagia, Telok Intan, Perak.

Bagi memperingati kejadian tersebut yang sangat signifikan ( gajah tersebut dianggap sebagai “elephant hero” ) tambahan berhubungkait dengan sejarah awal pembangunan kereta api di Tanah Melayu MAKA satu tapak peringatan telah didirikan berhampiran lokasi kejadian. Nilai sejarah tersebut telah juga menyebabkan tengkorak serta gading gajah telah dibersihkan dan diawet untuk dijadikan sebahagian daripada koleksi utama di Muzium Perak.

Untuk makluman perkhidmatan kereta api Tapah Road – Teluk Intan diberhentikan (telah beroperasi selama 96 tahun iaitu dari 1893 – 1989) kerana kekurangan penumpang, perkembangan jaringan jalan raya dan kemerosotan pelabuhan Teluk Intan.

No comments:

Post a Comment