Thursday, January 30, 2020

Marhum Jamalullah: Sultan Perak Yang Ke-19

Tarikh      :  04/01/2020 

Kg. Bandar Baharu, Pulau Besar
Kampung Gajah, Perak, Malaysia.
 
Coordinate: N4.11701° E100.99376° 
https://goo.gl/maps/LViN6Ewb9xiTLdDx7 

Dalam usaha mencari beberapa tinggalan sejarah sekitar Pasir Salak, kami turut menziarahi beberapa makam dan kubur. Hari ini kami ke  Bandar Baharu, Pasir Salak dan sampai ke KAmpung tersusun Teluk Memali, kami  menelusuri jalan kecil (mini tar) di dalam ladang kelapa sawit hingga ke pinggiran sungai Perak sejauh ± 1.9km sebelum berjumpa dengan makam Sultan Abdul Malik Mansur Shah. Makam ini terletak di dalam kawasan pagar seluas 30’ x 30’ dan berbumbung kuning.

Sultan Abdul Malik Mansur Shah adalah putera sulung Sultan Ahmaddin Shah. Baginda telah memerintah mulai 1806 sehingga 1825. Mewarisi takhta Kesultanan Perak selepas kemangkatan ayahandanya Sultan Ahmaddin Shah pada 1806 TETAPI selepas tiga bulan kemangkatan ayahandanya KERANA pewaris sah, Raja Mahmud ibni Raja Ibrahim ibni Sultan Mahmud Shah II enggan turun ke Sayong untuk ditabalkan dan bersemayam di Bandar Baru.

Semasa pemerintahannya, Perak pernah dilanggar oleh Kedah dan Siam, menimbulkan konflik dengan Selangor. Sultan Abdul Malik Mansur Shah mangkat pada Ogos 1825 dan dimakamkan di Bandar Baharu, Pulau Besar, Daerah Perak Tengah dan digelar "Marhum Jamalullah". Selepas kemangkatannya, takhta Kesultanan Perak diwarisi oleh puteranya Raja Abdullah.

No comments:

Post a Comment