Monday, July 29, 2019

Tok Fakeh Ali: Ziarah Makam Pengarang Tarikh Fathani

Tarikh       :  10 Februari 2019
Misi           :  Menziarahi makam ulama di Patani
Lokasi       :  Kerisik, Patani, Thailand
Coordinate : N6.87005° E101.29761°
Map Links  :
https://goo.gl/maps/W5MvZyAL77N2

Syeikh Shafiyuddin Al Abasi adalah seorang ulama dari Pasai berketurunan Saiyyidina Abbas bin Abdul Muthalib (Bapa saudara Rasulullah SAW). Beliau tiba di Patani pada sekitar tahun 1500 Masehi semasa pemerintahan Sultan Muzaffar Syah (1530 – 1564). Ketika itu raja-raja Patani telah pun memeluk Islam, tetapi pengamalannya masih belum meluas. Maka beliau telah berusaha berdakwah kepada masyarakat terutama melalui istana. Beliau telah diberikan gelaran Datuk Seri Raja Faqih (Tok Raja Faqih) seorang yang berpengaruh di istana dan menjadi Penasihat Agama kepada Kerajaan Patani. Kedudukan beliau yang rapat dengan istana menyebab baginda sultan meminta beliau mengarang sejarah Patani. (Permintaan sultan Patani kepada Syeikh Faqih Ali ada tercatat pada bahagian mukadimah Tarikh Fathani)

Kitab yang dikarang sekitar tahun 1624-1635 dalam bahasa Arab menceritakan secara terperinci tentang sosio-budaya masyarakat, geo-ekonomi, tamadun, politik dan lain-lain lagi. Penulisan yang bersifat ilmiah dengan sumber rujukan dari istana boleh dianggap sebagai catatan sejarah dan seterusnya mengukuhkan bidang persuratan Melayu.

Kemudian Kitab ini disalin semula dengan sedikit penambahan oleh Syeikh Faqih Ali bin Wan Muhammad bin Syeikh Shafiyuddin al-Abbasi (cucu Syeikh Shafiyuddin al-Abbasi dan merupakan ulama serta Panglima Tentera Patani yang bergelar Datuk Maharajalela). Tarikh Fathani itu kemudiannya disalin semula oleh Syeikh Wan Daud (Syeikh Daud Al-Fathani) pada tahun 1228H (1813M), salah seorang ulama Alam Melayu yang tersohor. Usaha Syeikh Daud menyalin naskhah Tarikh Fathani sangat besar ertinya kerana dengan usahanya itu dapatlah kita  membaca kitab ini  sehingga hari ini.

Wallahuaklam ….

Makam ini terletak di village No. 2, Tanyong Lulo Sub district, Patani. Tidak jauh dari masjid Raja (Ban Bana Mosque) (N6.87273° E101.29412° - https://goo.gl/maps/wVz2Jr8JNDFsJb6u7 )sejauh ± 2km sahaja. kami melalui jalan tarmac kecil sebelum sampai ke makam ini. Berada dalam kawasan perkuburan awam dan makam Tok Fakeh dapat dikenali kerana ia terletak di dalam binaan berbumbung dengan dinding separa.

Makamnya berada dalam kawasan perkuburan awam dan mudah dikenali kerana ada binaan berbumbung
Ada telaga dihujung sana
Ada kubur lama yang tak dikenalpasti

Ada tasik cantik dipenuhi teratai dan dikelilingi oleh sawah padi berdekatan kubur ini



No comments:

Post a Comment