Monday, July 22, 2019

Patani: Dari Laem Tachi Ke Saiburi - Part 2

... BERSAMBUNG

Tarikh       :  09 Februari 2019
Misi          :  Menelusuri laluan pantai Patani – Part 1
Lokasi       :  Patani, Thailand
Coordinate:
Map Links :

Kami meneruskan perjalanan ke Saiburi sebuah daerah dalam wilayah Patani. Ia dahulunya dikenali sebagai ‘Teluban’. Nama Teluban dipercaya diambil daripada nama sungai dimana bandar berkenaan berada. Saiburi telah dipecah perintah oleh Siam setelah Patani jatuh. Di bawah pemerintahan King Rama II (1785), Patani dipecahkan kepada 7 wilayah dan dilantik Gabenor(Raja) untuk daerah tersebut:-

1. Negeri Patani diperintah oleh Tuan Sulong

2. Negeri Nong Chik diperintah Oleh Tuan Nik

3. Saiburi diperintah oleh Nik Dah

4. Yala diperintah oleh Tuan Jalor

5. Raman diperintah oleh Tuan Mansor

6. Legeh(Narathiwat) diperintah oleh Nik Deh(Diah); dan

7. Yaring (Jambu) diperintah oleh Nai Phai.

Sebelum tiba ke Saiburi, kami singgah seketika Samphimo beach ± 4km dari Saiburi. Ia adalah sbuah pantai yang tenang dan agak sunyi. Berdekatannya ada sebuah homestay yang menjadi pilihanku jika kami tidak sempat pulang ke Bandar Patani.

Coordinate: N6.72892° E101.62517°
Map Links : https://goo.gl/maps/4Nj4WCeyN3FtDo3K8

Masyarakat Melayu Patani sepanjang pantai dilingkungi dengan ‘dunia laut’. Oleh itu ia berkait rapat dengan budaya perahu. Perahu-perahu tradisional atau di kenali sebagai kolek adalah jenis perahu yang mempunyai hiasan dengan dekorasi tertentu dan mempunyai warna serta motif yang tersendiri.

Difahamkan pembinaan sesebuah perahu kolek memakan masa sehingga berbulan-bulan. Perahu jenis ini dikatakan mampu bertahan sehingga puluhan tahun kerana diperbuat 100 peratus daripada kayu cengal yang terkenal dengan ciri-ciri keras, padat, berkualiti tinggi dan tahan daripada perubahan suhu dan cuaca. Jadi, tidak hairanlah jika ada di antara perahu kolek yang sudah berusia lebih 60 tahun tetapi masa boleh digunakan nelayan berkenaan. Para nelayan hanya memperbaiki atau mengecat semula bagi menaikan serinya.

Kami singgah di beberapa tempat melihat kolek dan seterusnya ke Ban Pase Yawo yang masyhur dengan seni pembuatan perahu

Coordinate: N6.71490° E101.62706°
Map Links : https://goo.gl/maps/qDkGdppQzu1w5cCo7

Kemudian kami mengunjungi istana Raja Saiburi yang terletak berhampiran highway 4074. Ia dibina oleh Tengku Abdul Hamid (Pipit Phakdi). Ia adalah sebuah bangunan kayu 2 tingkat dengan senibina gabungan seni tempatan dan barat. Keistimewaan Istana ini ialah pada bahagian anjung dimana dindingnya melengkung dan tangga batunya yang melengkung. Ia berusia > 100 tahun. Beberapa kedai dibuka berhampiran(tepi pagar) bangunan ini dan pintunya berkunci. Kami tidak dapat masuk ke dalam istana ini kerana penjaganya keluar ketika kami tiba …. Hmmm kecewa juga.

Coordinate: N6.70299° E101.61887°
Map Links : https://goo.gl/maps/zrR9iBKAAd9Li7gQ8

Hasrat hatiku untuk mengunjungi istana lama (asal) Raja Saiburi yang terletak tidak jauh dari sini kerana masa sudah suntuk maka kami ambil keputusan untuk balik ke Patani untuk aktiviti seterusnya.

Tangga batu melengkong

Industri makanan: Sambal ikan dan kelapa di Ban Pase Yawo


Pautan Kembara Berkaitan

01. Patani: Dari Laem Tachi Ke Saiburi  -  Part 1
02. Patani: Dari Laem Tachi Ke Saiburi  -  Part 2

No comments:

Post a Comment