Thursday, July 18, 2019

Patani: Dari Laem Tachi Ke Saiburi – Part 01

Tarikh       :  09 Februari 2019
Misi          :  Menelusuri laluan pantai Patani – Part 1
Lokasi       :  Patani, Thailand
Coordinate:
Map Links :

Patani mempunyai jaluran pantai sepanjang Laut China Selatan sejauh > dari 100km (Dari Thepa menganjur ke Saiburi). Dengan bentangan pantai yang panjang dan memutih tentu banyak lokasi yang indah dan mungkin ibarat permata yang tersembunyi yang mewarnai lanskap alam. Disamping  misi mencari makam ulama dan masjid, kami juga ronda laluan kurang dikunjungi bagi mencari permata yang tersembunyi di sepanjang laluan.

Kami bermula dengan pantai di Tanjung Budi (Laem Tachi). Kunjungan semula ke sini untuk melihat  keadaan pantai setelah dimaklumkan oleh sahabatku bahawa banyak chalet sudah didirikan di sepanjang pantai. Ya memang banyak chalet didirikan terutama di kawasan Ban Dato hingga Talo Samilae. Sekurang-kurang ada banyak pilihan penginapan namun harga sedikit ‘keras’. (=>THB700)

Aku sekali lagi ke Tanjung Dato’ untuk ziarahi Makam Tok Panjang (Sheikh Gomak Minangkabau) yang aku terlepas pandang dahulu. Ia terletak bersebelahan dengan makam Raja-Raja Patani.

Kaum wanita di larang memasuki makan ini, kenapa?

Tok Panjang juga dikenali sebagai Maulana Gombak atau Abdul Mubin dikatakan berasal dari Minangkabau. Beliau dikatakan adalah sahabat kepada Sheikh Sa’id Al-Barsisa. Beliau dihukum bunuh oleh Ratu Biru kerana didakwa menjual tembaga yang diharamkan Ratu untuk kegunaan pembuatan meriam. (semasa peperangan Patani/Siam) Cerita tentang mayat dan kuburnya biarlah menjadi misteri …

Kemudian kami meneruskan perjalanan melewati Talo Kapo beach dan singgah ke Panare Beach. Terletak ± 20km dari Laem Tachi. Ia adalah kawasan perkampungan nelayan. Pantainya seperti tidak sesuai untuk mandi manda.

Memandangkan kawasan disini agak ‘panas’ maka kelihatan ramai askar meronda dijalanan dan melewati beberapa pos kawalan, namun Alhamdulillah tidak ditahan

Dari Panare beach, singgah di Bangmaruad beach atau pantai Kuala Beruas. Pantai in sedang dinaik taraf dengan penyediaan beberapa kemudahan asas. Aku dapati ada sebuah bukit menarik berdekatan pantai ini namun tidak sempat didaki lantaran terik panas yang memerit.

Sepanjang perjalanan banyak sungguh pantai yang  memutih ditambah dangan hijaunya air laut membuat kita 'tak torah' nak mandi tang mana, nampak stereotype kecuali dibeberapa tempat. Aku dapati ada kelainan di hujung tanjung antara Bangmaruad beach dan Ratcharak beach, pantai berbatu merah bagaikan Sakom Beach.

Di Khae-khae beach berhenti menikmati makanan tradisional seperti 'GEDUNG CAK'.  Kebanyakan pantai di sini hampir serupa dengan pasir yang memutih, diselang seli dengan pepohon rhu dan kelapa. Cuma di Khae-khae (batuan granit besar mengingatkan aku akan Batu Feringgi.

Khae-Khae beach adalah antara pantai tercantik di Patani. Dengan batuan granite membezakan pantai lainnya. Ia juga mempunyai pantai yang berlekuk dan pantai yang memanjang terlindung disebalik batuan besar. ‘Khae-khae’ bermakna ‘bunyi kasar/kuat’ kerana hempasan ombak ke pantai menghasil bunyi kuat.

BERSAMBUNG …


Pautan Kembara Berkaitan

01. Patani: Dari Laem Tachi Ke Saiburi  -  Part 1
02. Patani: Dari Laem Tachi Ke Saiburi  -  Part 2

    No comments:

    Post a Comment