Monday, April 27, 2015

Bukit Perak: Layan Trek Padang Durian

Tarikh : 24 April 2015 (Jumaat)
Masa  : 8.15 pagi – 12.30 tgh
Trek   : Bukit Perak, Pendang,Kedah
Rider  : 30 Orang
Jarak  : 30.8 km
Max Elev  : 213 meter
Coordinate: N6° 01.962' E100° 36.722'

Menjengah sahaja ke kawasan ini aku terus membuat kesimpulan  betapa menariknya trek disini. Melihat kepada bentuk rupabumi yang kedapatan bukit-bukau, hutan simpanan, ladang getah, dusun buah-buahan dan teres ladang kelapa sawit pasti trek ini tidak menghampakan.

Kayuhan hari ini disertai oleh seramai 30 orang rider dari kawasan sekitar dan Alor Setar. Kayuhan dikoordinasikan oleh saudara Roy dan dibantu oleh teamnya.

Kami memulakan kayuhan pada jam 8.15 pagi dari Sekolah Kebangsaan Padang Durian. Menelusuri jalanraya utama menuju ke arah kampung Titi Akar sejauh ±4km dan belok ke jalan mini tar, melewati kilang air mineral Eau Claire. Selepas itu mula memasuki kawasan offroad dengan sedikit penurunan di kawasan yang berbatu yang mungkin membahayakan kepada rider jika tidak berhati-hati. Kayuhan di single track dipinggiran kawasan hutan simpanan memang menarik dan tidak membosankan. Tidak sia-sia aku datang ke sini hari ini menikmati dengan mendera diri mendaki bukit. Walaubagaimanapun hujan semalam menjadikan sebahagian laluan menjadi becak dan berlumpur. Aku yang teruja dengan penurunan hingga tidak sedar memasuki kawasan tanah yang melekit hingga basikalku diselaputi ‘donut’.

Walaupun aku pernah berkayuh disebahagian trek ini namun pengalaman kayuhan hari ini sangat  berbeza. Secara keseluruhan trek ini memang menarik kerana ia bercampur-campur dengan kepelbagaian pola mukabumi dan suasana.

12.30 tgh tamat kayuhan dengan 29 rider selamat sampai. (Seorang rider berpatah balik akibat terjatuh ketika memasuki offroad pada permulaan)

Memasuki Offroad

Sweeper Terbaik … membimbing rakan hingga penghujung

DH di laluan licin

Bukit masih diselaputi kabus

Habuan – diselaputi ‘Donut’. Syukur ada anak sungai berdekatan

No comments:

Post a Comment