Thursday, June 06, 2019

Khao Bokha Viewpoint เขาบอฆ้ะ

Tarikh          : 01 Februari 2019
Misi             :  Menakluki Khao Bokha
Lokasi          :  Khao Bokha, Khuan Don, Satun, Thailand
Coordinate   : N6.77534° E100.10587°
Google Maps: https://goo.gl/maps/wkrEhMDeqTcrMJE79

Bukit kecil batu kapur yang indah dengan pemandangan 360 sekitar

Simpang untuk ke trailhead

Lebihkurang 19km dari pintu sempadan Wang Kelian (sempadan Malaysia/Thailand), tertegak sebuah bukit batukapur kecil setinggi ± 105 meter yang mula mendapat perhatian penduduk tempatan sejak beberapa bulan lalu kerana keindahan puncaknya terutama pada waktu pagi untuk menikmati lautan kabus. Bukit ini terletak di Khuan Sato, Khuan Don District, Satun 91160, Thailand.

Terdapat gerai di bawah bukit ini. Jika datang pada hari cuti memang meriah disini

Bukit ini dulunya digelar Dok Lom dimana penduduk kampung memasang petunjuk arah angin dipuncak bagi mengetahui arah angin ketika musim kemarau/menuai. Kini, penduduk kampung berjaya menonjolkan keistimewaan/keindahan yang ada di bukit ini dan juga mempromosikan aktiviti sihat seperti pendakian, wall climbing dan abseiling. Usaha ini dilakukan oleh Bokha Conservation Group, yang dianggotai oleh ± 40 orang ahli yang terdiri dari pelbagai lapisan umur dan jantina.

Aku mendapat tahu mengenai bukit ini melalui sahabatku di sana. Kami bertolak dari rumah (Alor Setar) ± jam 8.00 pagi dan tiba kesini hampir jam 10.00 pagi. Pagi jumaat agak sunyi  kerana masih tiada pengunjung. Rupanya bukit ini tidak jauh dari Masjid Al Islahiyah yang selalu aku singgah dahulu untuk regroup ketika mengayuh MTB ke kawasan sebelah sini.

Ada tangga yang tersedia di lokasi curam

Kami meletak kenderaan berhampiran gerai makan berdekatan dan meminta kebenaran meletak kenderaan sambil memaklumkan bahawa kami ingin mendaki bukit ini.

Laluan mendaki mempunyai tanda yang jelas dan bolehlah dikategorikan sebagai ‘easy’. Pendakian mendaki bukit yang curam ini dipermudahkan dengan tangga kayu dan tali pada tempat tertentu (yang curam) . ± 25 minit mendaki akhirnya kami sampai ke puncak. Di atas ini  dapat melihat panorama 360° sekeliling kampung dan agak berangin. Biasanya untuk melihat kabus perlu mendaki sejak jam 5:30 pagi. Pendakian bukit ini adalah percuma, cuma jika ingin bermain abseiling dan rock climbing baru dikenakan bayaran.

Puncak: Menguning bendang di sebelah utara

Belakang: jalan menghala ke Khuan Don

Dipuncak

Ada batuan unik di pertengahan jalan

No comments:

Post a Comment