Translator

Sunday, June 10, 2018

Ton Plio Waterfall: Air Terjun Menawan Yang Terpencil

Tarikh       : 11 Mei 2018
Jarak        :   
Max Elev.  :  
Coordinate : N6.99858° E100.23359°
Lokasi       : Chalung, Hat Yai District, Songkhla 90110, Thailand

Menikmati keindahan alam, meraup kesejukan air dan menghirup kesegaran udara.   

Ton Plio Waterfall น้ำตกโตนปลิว terletak ± 30 km dari Hatyai. Ia berada dalam daerah Ratthapung di wilayah Songkhla. Ia antara air terjun yang menawan di wilayah ini. Air terjun ini terhasil dari aliran air yang jatuh dari banjaran gunung di Ton Nga Chang Wildlife Sanctuary yang berkeluasan 181.95 km². Air terjun utamanya setinggi ± 60 meter dan ada 12 tingkat air terjun kecilnya. Dibawahnya ada kolam takungan yang sesuai untuk pengunjung mandi manda. Air terjun ini bagai tersembunyi di sebalik naungan hutan, oleh itu ia kurang dikunjungi pelancong luar kecuali penduduk tempatan. Untuk masuk ke sini pengunjung luar akan dikenakan bayaran THB200, manakala penduduk tempatan hanya dikenakan  THB20 sahaja.

GOPR4640

Kunjungan ku ke sini setelah aku terlepas laluan hendak ke airterjun Ton Nga Chang. Aku membiarkan garmin ‘guide’ perjalananku ke sini.

Memandangkan ia berada dalam kawasan hutan simpanan, maka ada fee dikenakan untuk masuk. Walau aku tak faham apa yang dicakap oleh pengawal, namun dengan bahasa isyarat kami kowtim dan alhamdulillah … lolos. Sampai dikawasan parkir, aku pekena dulu minuman ringan disulam dengan somtam dari gerai berdekatan yang dikendalikan oleh penduduk muslim (ada 2 gerai sahaja yang buka hari ni.) sebelum berjalan masuk untuk menikmati air terjun sedekat yang mungkin.

Di atas Jambatan akar – akar pokok ficus (jejawi) yang berpintal dan menjadi seperti jambatan

Buaian di air terjun : Aliran sungai sebelum memasuki kawasan hutan simpan

20180511_194102

Mini Reunion - Makan malam bersama team GA : bersua di Danok

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...