Translator

Thursday, November 05, 2015

Kembara Bromo: Prolog

Tarikh  :  24 – 31 Oktober 2015    
Rider    : 4 Orang (Pudin, Adi Hariman, Saiful Azman &  Rohizam)
Jarak   :  ± 400 km 
Lokasi  : Surabaya, Jawa Timur, Indonesia.

Sebermula di Surabaya

Kami pasti ke sana - disana Gunung Bromo, nun dibawah lautan pasir

Surabaya adalah ibukota provinsi Jawa Timur. Sebuah kota Metropolis yang kedua terbesar di Indonesia setelah Jakarta. Ia adalah pintu masuk ke wilayah timur ini. Sesungguhnya banyak lokasi menarik yang akan cuba kami singgahi semampunya.

Selepas Kembara Kathmandu kami memilih Bromo di Jawa Timur, Indonesia sebagai pilihan seterusnya dengan plan kayuhan seperti berikut:

Surabaya–Sidoarjo–Bangil – Pasuruan – Probolinggo - Mount Bromo – Malang – Batu – Surabaya yang berjarak ± 340km

Kali ini hanya 4 orang sahaja lantaran yang lainnya mempunyai urusan yang tidak dapat dielakkan.

Tindakan pertama kami adalah mendapatkan tiket penerbangan Air Asia dari Penang Ke Surabaya dengan KOS RM340.00 pada awal November 2014. Kami menjangkakan bahawa perbelanjaan keseluruhan tidak lebih dari RM1,000.00 seorang. Perbincangan diadakan dari semasa ke semasa dengan menilai dan  berkongsi maklumat dan laluan.

Kayuhan kali ini lebih berbentuk ‘sokongan kendiri’ maka kami terpaksa membawa  barangan masing-masing tanpa kenderaan sokongan. Oleh itu ketahanan fizikal dan mental perlu ada. Barangan dan basikal perlu diuji maka beberapa siri latihan dengan membawa barangan (ala-touring) dengan mendaki bukit dan melalui jalan offroad juga dibuat.


MAKA pada tanggal 24 Oktober 2015, jam 05:05 petang, bertolaklah kami  dari Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas ke Surabaya dengan pesawat Air Asia (QZ387). Penerbangan yang mengambil masa lebihkurang 2 jam  selamat mendarat di Lapangan Terbang Juanda pada jam 08:30 mlm waktu Malaysia (7:30 pm waktu Indonesia Barat (WIB)).

Di airport kami dapatkan 2 buah Toyota Inova dari syarikat pengangkutan yang berdaftar, Primlopal Juanda (Prana Jaya – 0896 1313 9622) bagi mengangkut barangan dan kami ke hotel iaitu Loxy Inn (S7.26650° E112.74403°) di Jalan Embong Wungu No. 5, Jawa Timur, Indonesia. (Sebuah hotel yang agak selesa dan sering mendapat komen yang baik oleh  backpackers). Jaraknya 17.7km dari Lapangan Terbang Juanda. (Kos sebuah kereta ID 150.000)

Insyaalah kembara yang mendekati alam dan penduduk. Menghayati keindahan alam dari maha pencipta, menikmati keenakkan makanan tempatan. Mengalami kepayahan, keletihan dan kegembiraan. Semuanya terangkum dalam Kembara kami.

Basikal kami dibungkus dan dimasukan ke dalam kotak. Kerja-kerja pembungkusan dilakukan dirumahku sehari sebelum keberangkatan. Kami mendapatkan perkhidmatan  sdr Jamaluddin Syawal bagi menghantar kami  ke  Lapangan Terbang Bayan Lepas, Pulau Pinang.  Untuk kali ini kami  mendaftar  barangan (luggage) sebanyak 25kg.

Menikmati keindahan alam

merendah pasir yang luas

perit mendorong basikal

hampir bersendiri di kawasan yang sunyi

merentas lembah yang kering

adakalanya terpaksa berhenti

berada di kawasan tanah tinggi

melalui beberapa wisata air terjun

Kerapan Sapi = pertandingan lumba lembu amat popular di Madura

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...