Tuesday, November 19, 2013

Bukit Kerong: Kecundang Ke Puncak

Tarikh :16 November 2013  (Sabtu)
Mula   : 8:00 pagi
Max Elev: 129 meter
Rider : 2 orang
Coordinate: N6 17.223 E100 30.993

Lebih dari setahun aku tidak menjelajahi kawasan ini. Satu kawasan yang pernah dicadangkan untuk diwartakan sebagai ‘Hutan Simpanan Bukit Kerong’. Terdapat beberapa buah bukit disini seperti Bukit Kerong (232M), Bukit Papan diutaranya setinggi 200 meter dan Bukit Mah Baharu diselatannya setinggi 189 meter.

Hari ini hanya aku bersama Along Aiman ke Bukit Kerong. Kami memulakan kayuhan dari Kampung Bayas lalu mengikuti bekas laluan balak. Permulaan kayuhan nampak mudah walau beberapa semak kecil dapat diredah. Bila sampai pada ketinggian 130m,  laluan sudah banyak yang runtuh lalu aku mengambil keputusan menerus perjalanan mengikuti  satu lagi laluan. Namun jalan ini hanya menuju ke lereng bukit bukan ke puncak. Untuk ke puncak terpaksa mendaki laluan yang lebih curam, tidak sesuai dengan berbasikal. Memandangkan jalan dihadapan semakin banyak yang rosak dan terhakis bahkan semak samun tumbuh merimbun yang menghalang pandangan(aku terlupa membawa parang) lalu aku memutuskan untuk berpatah balik kerana banyak masa dan tenaga diperlukan. Lagipun tengahari nanti aku akan menghadiri kenduri sahabat MTB di Perlis dan menziarahi bapaku yang demam di kampung.

Walaubagaimanapun satu hari nanti aku akan tawan juga Bukit Kerong ini. Sebelum pulang aku meninjau dahulu beberapa laluan masuk untuk ke Bukit berhampiran.

PB161143

PB161147

Permulaan Jalan berbatu & terhakis

PB161150

di kanan gaung akibat runtuhan tanah

PB161153

PB161161

cabaran bermula – runtuhan teres

PB161176

Di bekas tapak pengumpulan balak – pertengahan laluan

PB161164

Berpatah balik – mengimbang badan, mengawasi laluan

PB161175

tumbuhan sebegini bukan halangan

IMG_2514

Tengahari - Bersama Geng Basikal, hadiri kenduri Ahmad Fitri
SELAMAT PENGANTIN BARU - Semoga berbahagia dan diberkati

No comments:

Post a Comment