Saturday, February 13, 2010

Türkiye تركي - Babul ٢

Masih Di BURSA

Country: Turkey (north-west)
Location: Marmara Region / Province of Bursa / south of Istanbul
Destinasi: Uludağ @Great Mountain
Jarak: 36km from hotel

gambar sumber dari Internet

 
Selepas sarapan di Otel, ke Uludağ (Great Mountain @ Mount Olympos of Mysia, 2543 m - Uludag is the largest and most celebrated winter-sports and skiing center in Turkey. It is 36 kilometers from Bursa and easily accessible by car or cable-car). Memandangkan cuaca agak extrim hari ini, dengan angin yang kencang, maka hajat untuk menaiki kereta kabel ke puncak Uludağ tak tercapai ..frust...


Bersama gerombolan yg ajak utk mendaki bersama.apakan daya kelengkapan tak mencukupi

Terpaksa naik ke bukit dgn Coaster.. cantik pemandangan, jalan licin diliputi salji sehingga tayar perlu di pakaikan rantai utk mendaki lagi.
Di sana ..apalagi main thalju ler ..tapi tak mampu bertahan lama ..sejuk oiiii ..sampai sentot la.


Tgh. Kembali makan tg di Hunker Restoren. Dihidangkan dgn sup dan nasi ayam(wow) tapi berminyak.

 

Bersembahyang di masjid ULU CAMI((OO-loo jah-mee@Great Mosque) in Bursa: Senibina yg cantik. a great big stone box topped by 20 domes. This style of mosque architecture—a big stone square or rectangle topped by small domes—is characteristic of the early Seljuk Turkish empire.
The date 1399 according to abjad calculation was inscribed on it, meaning it is as old as the mosque. 

  

Ketika kami sampai baru selesai sembahyang zohor, jadi dihadapan masjid ada kegiatan penjualan dan ceramah, tazkirah dll di luar dan dalam masjid.


Selepas itu bertolak pulang dari Bursa ke Istanbul, menaiki semula feri ke Yelova dan menyeberangi selat Bosphorus melalui jambatan kedua (Fatih Sultan Mehmet Bridge)

 

Rakyat Turki sememangnya sukakan bolasepak dan sesungguhnya sukan ini menyatukan silaturahim. Atas feri aku dan rakanku disapa oleh peminat pasukan kelab Turki.

Check in di Kent Hotel - 4 star Hotel
Address: ORDU CAD.HAZINEDAR SOK NO 2-4, BEYAZIT,

No comments:

Post a Comment