Monday, May 03, 2021

MENJEJAKI LOKASI FILEM ‘LANGSUIR’ DI GUA LANGSIAQ

LANGKAWI 04H 03M
Tarikh  :  25 Mac 2021  - Day 04
Lokasi  :  Gua Langsir - Hutan Simpan Kuala Kisap, Langkawi, Kedah.
Coordinate :  N6.41929° E99.88208°

… BERSAMBUNG

Gua Langsir@ Langsuir ini bukanlah Gua Langsuir yang terletak di Tasik Dayang Bunting. Ia adalah Gua Langsir di Hutan Simpan Kuala Kisap di dalam Kilim Karsk Geoforest Park yang menghadap Pulau Langgun. Batuan dari kawasan ini terdiri dari formasi Setul yang terdiri dari lapisan batu kapur yang kebanyakannya berwarna gelap dan berpelapisan tebal. Banyak fosil dijumpai di kawasan ini yang terbentuk pada zaman Ordovisi hiongga Devon (505 juta – 390 juta tahun). Batuan mudah larut dengan proses hakisan membentuk bukit-bukit berceragah tajam, gua dan dolina.

Pembentukan dolina atau tasik air payau ini menjadikan kawasan ini menarik. Kami memanjat tangga dan pelantar batu yang tersedia yang membawa kami mengelilingi lereng bukit hingga ke tengah tasik. Tasik seluas ± 0.9 ekar juga ditumbuhi dengan bakau. Ia dikelilingi oleh tebing batu kapur yang berceragah tinggi. Disamping itu ada gua tembus yang sempit yang boleh dilalui dengan bot semasa air pasang. Kononnya kawasan ini dihuni oleh Langsiaq (Banshee) sebab itu sebahagian filem Langsuir lakonan Hannah Delisha dan Syafiq Kyle dibuat di sini. Masih terdapat pondok yang dibina untuk filem tetapi sebahagiannya telah rosak dan runtuh.

Tasik seluas hampir 1 ekar ini  dikelilingi oleh bukit-bukit bertebing
Tinggalan pondok dari filem Langsuir dan kelihatan gua tembus disebelah kiri

Sedutan dari filem Langsuir

2 comments: