Sunday, June 19, 2016

Koh Lanta 2 Phatthalung: Day 2

20160528_094109

Tarikh : 27 – 29 Mei 2016
Kos    : ± RM1,000.00 (All-in untuk famili 3 Dewasa, 2 Kanak-Kanak)
Koordinate: N7.61694° E100.08611°
Laluan: Koh Lanta – Thung Khai – Trang – Phatthalung
Jarak : 295km

Lanta Noi

Pekan Saladan yang sunyi di pagi hari, yang meriah dimalam hari

Awal pagi bersiap barangan dan kami check-out dari Hotel pada jam 8.30 pagi (waktu Mal.) dan mencari kedai untuk bersarapan. Selepas sarapan aku menuju ke pekan Saladan, sebuah pekan yang paling utara di Koh Lanta. Hanya ada satu jalan utama di sini dan dipenuhi dengan kedai. Ianya menjadi meriah pada sebelah malam. Kami menuju ke pantai Kho Kwang yang tidak jauh dari Saladan. Pantai ini amat nyaman dan tenang, ia adalah lokasi yang sesuai untuk melihat sunset. Air laut yang surut menampakan beting pasir dan kelihatan dihujung sana sebuah tanjung (Kho Kwang cape) dan pulau kecil iaitu Ko Raeng.

20160528_084615

Air surut hingga menampakkan beting pasir di Kho Kwang Beach

Selepas itu kami menaiki semula Siri Lanta Bridge untuk ke Koh Lanta Noi pula. Untuk makluman di Koh Lanta Noi terdapat Pejabat Daerah Koh Lanta yang dibuka secara rasmi pada 13 May 1999. Majoriti penduduk adalah muslim dan pekerjaan utama adalah nelayan, petani (getah dan sedikit kepala sawit) dan kerja kampung. Ia kurang mendapat perhatian dari pelancong kerana lanskapnya yang kekurangan pantai yang sesuai. Ada beberapa tarikan yang aku singkap seperti Langsod Beach, Khlong Mak View point, Baan Baron yang dikenali sebagai kampung tertua (lebih dari seratus tahun) dan seni batik yang menarik yang dijadikan produk OTOP di Baan Khlang.

20160528_091420

Kelihatan Siri Lanta Bridge dari Langsod Beach

Singgahan pertama aku ialah ke Langsod Beach(N7.66942° E99.04221°). Pantai yang paling panjang di Lanta Noi. Kami menuju hingga ke penghujung jalan untuk melihat muara pertemuan 2 buah pulau Lanta. Dari sini dapat melihat dengan jelas Siri Lanta Bridge, Pekan Saladan dan pantai di seberang sana. Pantai Langsod  adalah taman awam dengan sedikit kemudahan asas tersedia namun agak sunyi. Dengan rimbunan pohon yang teduh dan pantai yang memanjang menjadikan ia sebagai tempat yang agak menarik untuk bersantai.

20160528_093958

Aku bercadang untuk mengelilingi pulau Lanta Noi ini dan di bahagian utara aku terjumpa satu tempat pemandangan untuk melihat tanah besar Thailand dan feri iaitu di Baan Klong Mak(N7.68561° E99.10886°). Pantainya agak berbatu dan kelihatan seperti berselut namun bagi aku ada kelainan dan tarikan tersendiri. Kami mengelilingi pulau ini dan suasana redup menyebabkan aku terpaksa mempercepatkan rondaan kami untuk balik ke seberang.

Jalan masuk dan sunyi dan air yang mula melimpah mengalir di Hing Phoeng waterfall

Selepas menaiki feri, hujan mula turun sepanjang perjalanan. Selepas hampir 34km perjalanan menghala ke Trang aku singgah ke pekan Khlong Pon dan menyusur jalan kampung ± 9km untuk ke rekreasi air terjun Hin Phoeng (N7.85252° E99.24933°). Difahamkan ia adalah air terjun 3 tingkat yang berketinggian 800 meter. Alamak hujan tak berhenti-henti turun, namun aku menggagahi berjalan seorang diri menelusuri denai untuk melihat air terjun ini. Aku memutuskan untuk berpatah balik apabila melihat keadaan air yang semakin deras dan keadaan yang sunyi. Hampa aku untuk melihat keindahan air terjun ini.

20160528_144218-horz

Canopy Walkway

Kami menghala ke Trang untuk ke Thung Kai dan singgah untuk makan tengahari di sebuah kedai muslim (N7.51878° E99.60642°) berhampiran lintasan keretapi. Kedai ini agak murah dan sedap tomyamnya.

Selepas makan tengahari hujan sudah mula renyai. Kami menuju ke Thung Kai sejauh ± 13km sahaja dari kedai makan ini. Sasaran utama kami di Thung Khai ialah untuk meninjau pelantar pejalan kaki di dalam Peninsular Botanical Garden.

GOPR1782

Peninsular Botanic Garden(N7.46968° E99.63993°) sebuah lokasi yang amat sesuai bagi pengunjung yang berminat tentang alam dan flora. Di dalam taman ini tersedia taman herba, perpustakaan berkaitan botani, muzium botani, denai-denai pejalan kaki, beberapa buah auditorium dan yang menarik pelantar pejalan kakinya yang mempunyai 3 ketinggian berbeza (10m,15m dan 18m). Ianya diasaskan dalam tahun 1993 hasil dari idea Perdana Menteri pada masa tersebut , HE Chuan Leekphai yang bertujuan untuk memelihara, mengumpul dan mengkaji tumbuhan tempatan, tumbuhan herba dan tumbuhan unik. Terletak ±10km dari Trang dan terletak di dalam hutan simpan Thung Kai seluas 416ha.

Pintu masuk ke Botanical Garden – Free tau

Tiada bayaran dikenakan untuk masuk ke Taman ini. Setelah parkir kereta ditempatnya kami mengikuti denai yang ada dengan melihat pelbagai tumbuhan dan batuan metamophic. Denai ini boleh membawa ke paya tetapi matlamat kami ialah ke Canopy Walkway sejauh ±800 meter dari parkir. Terdapat 6 menara yang menghubungkan 5 pelantar dengan ketinggian yang berbeza bermula dari aras 10 meter, 15 meter, 18 meter dan turun balik ke 15 meter dan 10 meter. Pelantar besi sejauh 175 meter tetapi aku merasa gayat apabila berada diketinggian 18 meter kerana ia seperti ‘berembat’ tambahan pemegang pula rendah separas pinggang ja.

Tuk-Tuk Hua Kop yang macam katak. Tuk-Tuk klasik lagi unik yang hanya terdapat di Trang. Boleh cuba di stesyen keretapi Trang.

Mulanya aku bercadang untuk balik ikut Wang Klian kerana ingin singgah di Laem Tase bagi meninjau dan mengambil maklumat tentang sebuah pulau yang bakal aku jelajah selepas ini. Tetapi setelah berbincang dengan isteriku kami mengambil keputusan untuk ke Phatthalung dan singgah di sebuah tempat yang berada dalam ladang/hutan buluh.

Restoran Terapung di Kwanjai Bamboo Garden

Kwanjai Bamboo Garden(N7.72675° E100.00714°) sering diperkatakan oleh sahabatku dan mencadangkan aku untuk singgah disana. Ia adalah milik Mr Kwangjai yang menjadikan hutan buluh dan kolam dikawasan rumahnya sebagai tarikan. Lokasinya tidak jauh dari Hospital Khuan Kanun. Kami sampai agak lewat petang dan memandangkan pagar tidak tutup kami terjah masuk dan bergambar sebelum berjumpa sendiri dengan tuanpunya dan pohon maaf dan keizinan untuk bergambar. Beliau menjaga buluh dikawasannya dengan rapi dan teratur. Buluh ditanam dengan tersusun. Perusahaan kecil berasaskan buluh juga dilakukan. Sebuah restoran terapung dibina di kolam sediada dan jambatan buluh menghubungkan kiri dan kanan restorannya ke tebing. Sebahagian makanan dihidangkan di dalam buluh dan gelas minuman dari buluh juga.

Makanan dan minuman di dalam buluh

Kami terpaksa bergegas untuk ke Phatthalung kerana urusan wajib masih belum selesai dan terus ke masjid Phatthalung, Masjid Darul Islam (N7.61694° E100.08611°) sebelum check in di City Park Hotel (N7.61425° E100.08033°). Sebuah hotel yang selesa dengan kos sebanyak THB950 dan membenarkan kami untuk tinggal sekeluarga.

Bersambung ………..

20160528_095810

Macam berselut tapi tidak di Baan Klongmak

20160528_172517

Buluh yang tersusun tumbuh

20160528_173931

berehat di dangau. Ada perusahaan berasaskan buluh

GOPR1806

Berehat ditepian kolamGOPR1824

Reastoran terapung

Hotel yang kami singgah di Phatthalung.